F1-piloten: “Verdwijnen van bandenwarmers is gevaarlijk, er zullen veel crashes gebeuren”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Nieuwe regels voor bandenwarmers vallen niet in goede aarde bij verschillende rijders

Er zijn plannen om de regels voor het gebruik van bandenwarmers aan te passen maar verschillende rijders zijn bang dat dit tot gevaarlijke situaties zal leiden.

Het plan is het gebruik van bandenwarmers vanaf het F1-seizoen 2024 af te schaffen. Vroeger werden de bandenwarmers ingesteld op een temperatuur van honderd graden terwijl dat dit seizoen werd afgebouwd naar zeventig graden. De laatste stap is de temperatuur afbouwen naar vijftig graden in 2023 en daar mochten de teams al eens kennis mee maken in Austin en Mexico.

“Dat was helemaal niet aangenaam,” aldus Max Verstappen. “Ik reed met een temperatuur van vijftig graden denk ik en ik maakte bijna een spin in de pitstraat.”

“Het was natuurlijk wel met de harde compound maar ik denk dat het verder gaat dan dat. We gaan veel crashes zien, veel meer in vergelijking met wat we nu zien.”

“De bandenslijtage gaat ook helemaal anders zijn door het feit dat de banden zo koud zijn. Je schuift meer tijdens de eerste rondes.”

“De bandendruk zal ook door het dak gaan. Ik denk dat het misschien wel tot halverwege de race zal duren tot je de banden op temperatuur krijgt. Austin is wel nog steeds een circuit waar je makkelijk van banden kan wisselen door de vele hoge snelheidsbochten maar als je dan naar een stratencircuit gaat zoals Monaco…”

Haas-rijder Kevin Magnussen sluit zich aan bij Max Verstappen. “Ik denk niet dat de F1, de FIA en Pirelli beseffen hoe moeilijk het is om de banden op temperatuur te krijgen.”

“Ze hebben nog nooit met deze auto’s gereden, dat is waarom ze het niet begrijpen. Ik denk dus inderdaad dat er een probleem met de veiligheid is. Volgens mij zal het gewoon gevaarlijk zijn.”

Valtteri Bottas legt de bal in het kamp van Pirelli door te stellen dat ze een band moeten maken waarmee het mogelijk is om zonder bandenwarmers te rijden maar dat het met de huidige banden onmogelijk is.

Bij Pirelli klinkt het dat ze alle informatie en feedback van de rijders zullen verzamelen en dat er ten gepaste tijde gecommuniceerd zal worden over de regels van de bandenwarmers.

“We zullen de opwarmfase evalueren en we zullen het aan de FIA, aan de teams zelfs, aan iedereen, de mensen die erbij betrokken zijn, laten zien en we zullen een beslissing nemen voor volgend jaar,” zei hoofdingenieur Simone Berra.

“We luisteren naar de rijders,” aldus Mario Isola tegen ‘The Race.’ “Ik geloof niet dat het gevaarlijk is, maar in Austin, wat een high-energy circuit is, hadden we wat problemen met de warm-up.”

“Nadat we naar de rijders hadden geluisterd, begonnen we na te denken: als Austin een circuit is met een hoge intensiteit en zeer goede weersomstandigheden en ze hadden een probleem met de warming-up, wat gebeurt er dan op stratencircuits? Circuits met een lage snelheid en glad asfalt? Of in slechte omstandigheden?”

“Daarom hebben we in Mexico besloten om de bandenwarmers verwarmd op 70C te testen gedurende twee uur in plaats van drie uur,” zei hij. “Mijn gevoel zegt dat dat de juiste richting is.”

“We weten dat we een behoorlijk grote stap moeten maken om in 2024 van de bandenwarmers af te zijn,” voegde hij eraan toe. “Het is niet alleen de constructie helemaal opnieuw ontwerpen, maar ook alle vijf de bandencompounds.”