“F1-racezitjes koelen zou kunnen helpen maar ook de raceoveralls zorgen ervoor dat je als F1-piloot gekookt wordt!”

Williams F1 team
Williams F1 team

Volgens Grand Prix Drivers’ Association-voorzitter Alex Wurz moet er iets ondernomen worden om de cockpit van de rijders minder extreem warm te maken. Volgens Wurz zijn er op dat vlak mogelijkheden, al beseft hij ook dat het deels zo warm is door andere veiligheidsmaatregelen.

Na afloop van de GP van Qatar zagen we heel wat rijders met moeite uit hun F1-bolide stappen of zelfs behandeld moeten worden in het medisch centrum op het circuit. Heel de race voluit gaan in ongelooflijk warme temperaturen had duidelijk zijn tol geeist.

Voor een buitenstaander lijkt het vreemd aangezien rijders toch nog al geconfronteerd zijn met warme temperaturen maar in Qatar ging het specifiek over de karakteristieken van het circuit gecombineerd met het constant voluit gaan tijdens de race in erg warme en uitdagende omstandigheden.

Verschillende rijders deden hun beklag over de warmte in hun cockpit en specifiek het racezitje waarin ze zich bevonden. Fernando Alonso vroeg zelfs over de boordradio om water in zijn cockpit te gooien om zijn zitje af te koelen, iets dat door het reglement niet toegestaan is. Als GPDA-voorzitter roept Alex Wurz op om actie te ondernemen.

“Er zijn verschillende factoren die bijdragen en die iedereen moet begrijpen,” aldus Wurz tegenover Andrew Benson van ‘BBC F1’. “Mijn initieel idee komt van andere racecategorieën die eveneens de hitte als een beperkende factor zagen voor de rijders.”

“Racezitjes koelen bijvoorbeeld werkt zeer goed en het is niet al te moeilijk om te produceren en te installeren. Dat is iets waarnaar ieder team al zou moeten kijken.”

“Er moet ook een betere isolatie en luchtkoeling zijn voor zeer warme elektronische onderdelen, die bevinden zich erg vaak zeer dicht bij het racezitje van de rijder, of in de toekomst moeten hydraulische leidingen op een andere plaats voorzien worden in de wagen, dit zodat het racezitje van de rijder niet te warm wordt.”

“De regels leggen heel wat testen en limieten op voor veel onderdelen van de wagen. Gezien de rijder één van de belangrijkste aspecten is moeten we misschien limieten opleggen aan de hitte die ze moeten ondergaan.”

Volgens Wurz mag er bovendien vanuit gegaan worden dat de F1-piloten fysiek erg goed getraind zijn en dat het niet aan een te beperkte fysieke voorbereiding ligt: “Het zou te gemakkelijk zijn om te zeggen: ‘Hey, hier is een lidmaatschap voor de fitness, train maar wat.'”

Tot slot laar de GPDA-voorzitter ook nog weten dat enkele technologische ontwikkelingen op het vlak van veiligheid ook bijdragen aan de extreme hitte die een rijder in een F1-bolide moet ondergaan. Zo verwijst Wurz naar de horrorcrash die Romain Grosjean tijdens de GP van Bahrein wist te overleven. Daarop werden nieuwe brandwerende materialen geïntroduceerd en die hebben er volgens hem ook toe bijgedragen dat de rijders last kregen van een hitteslag.

“Ze zorgen ervoor dat je gekookt wordt! Ik heb onlangs een wagen getest met de nieuwe verplichte brandwerende materialen, ik was in shock door het feit hoe warm ze waren,” aldus Wurz. “Uiteraard zijn die brandwerende stoffen er omwille van een zeer goede reden en ik suggereer niet dat we naar een lagere standaard moeten terugkeren maar voor zij die niet goed weten wat er gebeurt, dit is één van de factoren die hiertoe serieus bijdraagt en het zeer warm maakt in een F1-bolide.”