F1-teams bekijken nieuwe voorvleugel van Red Bull met argusogen

Voor de Grote Prijs van Groot-Brittannië kwam Red Bull op de proppen met een nieuwe voorvleugel en dat is de andere teams niet ontgaan.

De Oostenrijkse formatie maakte een paar aanpassingen aan de voorvleugel van de RB13 met de snelle bochtencombinaties van het circuit van Silverstone in het achterhoofd. Op het eerste zicht lijken deze aanpassingen slechts kleine dingetjes maar ze hebben een groot effect op de werking van de voorvleugel, zo blijkt uit de beelden van de race in Silverstone.

Het veranderen van de aanvalshoek, dat is de hoek waarmee de voorvleugel in aanraking komt met de rijwind, van een aantal flapjes en het toevoegen van wat nieuwe flapjes stelt de voorvleugel namelijk in staat achterover te buigen bij hoge snelheden. Dit kan een merkbaar verschil opleveren omdat er minder drag gegenereerd wordt op de snelle, rechte stukken en er meer downforce is op de tragere delen van het circuit.

Sinds mensenheugenis tasten Formule 1 teams de grenzen af van flexibele delen op een auto en de FIA test alle onderdelen op die flexibiliteit en stevigheid om te voorkomen dat er dingen afbreken met alle gevolgen vandien. De voorvleugel van Red Bull heeft die test overleefd en dus is er eigenlijk niets aan de hand.

Dit jaar deden al geruchten de ronde dat Ferrari gebruik zou maken van flexibele onderdelen op de vloer, dit om meer lucht naar de diffuser te leiden. Het resultaat daarvan is meer downforce zonder extra drag maar sinds de Grote Prijs van Azerbeidzjan werden de Italianen verplicht om deze onderdelen te versterken en daarmee verdween ook de flexibiliteit. Het verplichte Ferrari ertoe om in Silverstone met een zogenaamde “Monkey Seat” te rijden, een vleugeltje boven de uitlaat, om zo meer downforce te krijgen. Zo een vleugeltje heeft hetzelfde effect als de diffuser maar heeft wel het nadeel dat er meer drag gegenereerd wordt.

Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print