F1-teams vrezen saaie races in 2014

De F1-teams vrezen er alvast voor, zeker na wat we zagen tijdens de GP van de USA.
image
113 162 fans waren er op het Circuit of the Americas. Allemaal fans die erop gebrand waren om het nodige spektakel te zien maar los van de crash van Adrian Sutil, en de cheerleaders waarvan de Amerikanen steeds dolgek worden, bleven ze hoofdzakelijk op hun honger zitten. Neen, de GP van de USA 2013 was niet zoals de race van vorig jaar één groot succes en één mooie grote reclame voor de Formule 1.

Vorig jaar zagen de fans spektakel, inhaalmanoeuvres, commotie, … maar dit jaar zagen ze vooral een trein van F1-bolides zonder veel inhaalmanoeuvres en daarvoor was er één belangrijke reden …

Bijna iedereen deed slechts één pitstop, wat meteen ook de strategische mogelijkheden serieus beperkt. Daar waar je tijdens races met meerdere pitstops inhaalmanoeuvres krijgt omwille van de verschillende strategieën heb je dat uiteraard bij races met één pitstop veel minder. En laat nou net datgene zijn waarvoor de teams nu vrezen in 2014.

Voor 2014 staan er heel wat veranderingen op het programma. Na de hevige kritiek die Pirelli dit seizoen van heel wat teams kreeg, ondermeer omdat de banden te snel zouden slijten en ze niet voluit konden rijden, besliste de Italiaanse bandenfabrikant om zich wat 2014 betreft conservatiever op te stellen . De teams hebben immers door de reglementswijzigingen al heel wat andere zaken aan hun hoofd end aarom krijgen we in 2014 hardere bandencompounds. De overschakeling naar V6 turbomotoren zal immers ook meer van de achterbanden vereisen.

Maar de teams vrezen nu dat we in 2014 saaie races gaan krijgen, net als in Austin het voorbije weekend. Zoals het er nu immers naar uitziet zullen we veel races krijgen waarbij er maar één pitstop zal gemaakt worden, wat niet echt garant staat voor spektakel in de Formule 1. De vraag dringt zich nu op of de FIA eventueel het reglement zal aanpassen waardoor bijvoorbeeld twee pitstops verplicht worden, of dat Pirelli toch zachtere banden zal maken.

“Het is een bekommernis en discussie die we de komende weken zullen voeren. We kunnen ons immers geen situatie veroorloven waarbij we conservatief zijn en daardoor saaie races krijgen waarin niets gebeurt,” zei Stefano Domenicali, de teambaas van Ferrari, tegenover Autosport. “Ik denk dat we samen met Pirelli tot een oplossing zullen komen. Het is immers geen situatie waarbij je het ene team wil bevoordelen tegenover het andere. Het is belangrijk voor de sport en het spektakel.”

Ook Christian Horner, de teambaas bij Red Bull, is het met Stefano Domenicali eens.

“Ik denk dat je een juiste balans moet weten te vinden. Is het niet?,” zei Christian Horner. “Austin was echt zo goed als zonder risico wat de banden betreft. Het was ook een redelijk statische race.”

“Het is dan ook een kwestie van een juiste balans vinden. Je moet het Pirelli dan ook niet te moeilijk maken om een goede balans te vinden tussen degradatie en betrouwbaarheid. Je moet immers opletten. Je wil niet dat alle races een eenstopper worden.”

“Je wil verschillende strategieën tijdens een race en daarin speelt de band duidelijk een cruciale rol,” besluit Horner.

Het ziet er dus naar uit dat er de komende weken nog druk gediscussieerd zal worden over de banden die Pirelli volgend seizoen moet voorzien.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print