Fel bekritiseerde Michael Masi krijgt steun van Red Bull: “Meer dan capabel om succes Charlie Whiting te evenaren”

F1
F1

De sportdirecteur van Red Bull, Jonathan Wheatley, steunt racedirecteur Michael Masi, die na de controversiële seizoensfinale in Abu Dhabi fel onder vuur ligt.

Eerder deze week had de secretaris generaal van de FIA Peter Bayer nog laten optekenen dat het niet zeker was of we Michael Masi komend seizoen nog als racedirecteur in de Formule 1 aan het werk zouden zien. 

In zijn derde jaar in de functie van racedirecteur had Michael Masi het niet onder de markt in de verbeten titelstrijd tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton maar Jonathan Wheatley denkt dat Michael Masi meer dan capabel is om het succes van zijn legendarische voorganger Charlie Whiting te evenaren.

“Charlie had respect, hij was consequent in zijn besluitvorming, consequent in de manier waarop hij met mensen over de hele linie omging,” legde Wheatley uit in een interview met Jack Threlfall. “Hij wist je te vertellen wanneer je je mond moest houden en wanneer je een arm om je heen nodig had.”

“Hij was in dat opzicht een buitengewone man. Ik denk dat de FIA zich pas laat realiseerde hoe groot de taak zou zijn hem te vervangen. Ik denk dat Michael, met de juiste steun, meer dan capabel is om dat te doen.”

Wheatley komt in zijn hoedanigheid van sportdirecteur regelmatig in contact met Masi en hij omschrijft hem als een aardige vent zonder scherpe kantjes die altijd luistert en altijd zijn best doet.

De seizoensfinale in Abu Dhabi was eigenlijk het hoogtepunt van een reeks van incidenten en discussies over bestraffingen gedurende het hele seizoen. Wheatley geeft Masi krediet en stelt dat iedereen natuurlijk wilt dat de regels duidelijk zijn maar men wil er tegelijk ook een filosofie op nahouden om te laten racen.

“Maar ‘laat ze racen’ is een filosofie,” stelt Wheatley. “Daar tegenover staat het zwart/wit van de regelgeving die dikwijls beschreven wordt in termen van bestraffingen, daar is helemaal geen bewegingsruimte.”

“Ik denk dat dit de onderdelen van de sport zijn die van bovenaf moeten komen. Het moet van de World Motor Sport Council komen, die moet zeggen: dit zijn de principes waarmee we gaan racen en dan is het aan de FIA en de teams om samen te werken aan een consistent sportreglement.”

Vorig jaar werd het radioverkeer tussen Masi en de teams opengesteld naar de kijkers thuis en dat omschrijft Wheatley als een fout. Maar het gaf de fans wel een inkijk in hoe de teambazen proberen om Masi onder druk te zetten.

 “Wij hebben Michael gesteund, teams hebben Michael gesteund en Michael heeft ons geholpen. We hebben samengewerkt op een coöperatieve manier en dat heeft echt goed uitgepakt. En het probleem is, dat die samenwerking een stille dood sterft als het wordt uitgezonden.”

“Ik dacht natuurlijk wel dat op een gegeven moment de teambeginselen dat kanaal zouden gaan overnemen, want de druk is te groot om dat niet te doen, deze beslissingen zijn te belangrijk. Dus natuurlijk gebeurt dat.”

“Je had ook kunnen zeggen: ‘Nou, ik weet het niet zeker, dat is niet het reglement dat we moeten volgen, of misschien moeten we het niet op deze manier doen’. En natuurlijk kunnen we die gesprekken niet voeren met de wedstrijdleider als je weet dat ze uitgezonden gaan worden.”

De FIA heeft al laten weten dat het in 2022 onwaarschijnlijk is dat het radioverkeer met de wedstrijdleiding nog wordt uitgezonden.