Felle kritiek op wedstrijdleiding in Monaco: “Er zijn heel wat fouten gemaakt”

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Martin Brundle neemt geen blad voor de mond en hekelt de FIA voor de manier hoe de wedstrijdleiding in Monaco de startprocedure heeft aangepakt.

Tot twee keer toe werd de start van de GP van Monaco uitgesteld en toen ze eindelijk op gang getrokken werd achter de safety car kwam er onmiddellijk een rode vlag ten gevolge van een fikse regenbui.

Het resultaat was een lange vertraging waarin geen informatie werd gegeven over de oorzaak terwijl de omstandigheden op de baan duidelijk verbeterd waren. Na de race raakte bekend dat de hevige regenbui ervoor gezorgd had dat de startsystemen averij hadden opgelopen en het niet zeker was of ze nog wel naar behoren zouden werken. Daarom werd er gekozen voor een rollende start.

“Een race uitstellen voor inkomende weersomstandigheden is niet nodig,” aldus Brundle in zijn column voor ‘Sky.’

“Er zijn virtuele en echte safety cars, rode vlaggen, pitcrews die in twee seconden de banden kunnen vervangen en twee soorten banden die voor dit soort omstandigheden gemaakt zijn. Dat is waar Formule 1 allemaal om draait.”

“We werden door de FIA zondagavond om 20u03 op de hoogte gebracht dat er problemen waren met de stroomvoorziening van het startsysteem door de hevige regenval en dat er daarom gekozen werd voor een rollende start na de rode vlaggen.”

“Als dit ons verteld zou geweest zijn via een simpele Whatsapp-groep hadden we de tientallen miljoenen kijkers overal ter wereld en de tienduizenden fans op het circuit op de hoogte kunnen brengen. Dat zou veel logischer geweest zijn.”

Volgens Brundle waren het ook niet alleen de teams, de fans en de media die in het ongewisse gelaten werden.

“Een paar betrouwbare bronnen hebben me verteld dat er verhitte discussies waren bij de wedstrijdleiding tijdens de impasse terwijl we allemaal in het ongewisse waren over wat er gebeurde.”

“Dat verklaart waarschijnlijk de periodes van inactiviteit en gebrek aan informatie, en de reden waarom er geen safety car te zien was om de omstandigheden van de baan te controleren zoals gewoonlijk.”

Na de controversiële seizoensfinale van vorig jaar veranderde de FIA het hele organogram van de wedstrijdleiding. Martin Brundle stelt voor dat ze de nieuwe structuur nog eens dringend onder de loep moeten nemen.

“De FIA heeft, voor het welzijn van de F1, dringend behoefte aan een ingrijpende verandering met een volledig toegewijde en bevoegde racedirecteur met ten minste één vervanger, een toegewijde circuit- en systeeminspecteur, plus een bevoegde en doeltreffende communicatieafdeling.”

“Ik beschouw dit als een zaak van de hoogste prioriteit.”