Fernando Alonso: “De Formule 1 is dat heroïsche van vroeger een beetje kwijtgeraakt”

Aston Martin F1 team
Aston Martin F1 team

Tweevoudig F1-kampioen Fernando Alonso vindt dat de Formule 1 gedurende zijn carrière gemakkelijker en minder heroïsch is geworden.

Alonso maakte zijn debuut in de Formule 1 al in 2001 en met zijn contractverlenging tot eind 2026 bij Aston Martin zal Alonso nog maar eens in een nieuwe generatie F1-bolides gaan racen.

Het valt niet te ontkennen dat de Formule 1 in die tijdspanne op technologisch vlak een enorme sprong heeft gemaakt en dat heeft volgens Alonso als resultaat dat hij niet meer het respect voelt zoals destijds in zijn debuutseizoen bij Minardi.

“Het is op een goede manier makkelijker voor de rijders van deze generatie om in Formule 1-auto’s te rijden,” vertelt Alonso aan ‘The Times’. “Vroeger was het meer heroïsch. Het is een vreemd gevoel, geen verdrietig gevoel, maar ik weet nog dat toen ik mijn debuut maakte en ik naar een evenement kwam, ik dit respect naar mij toe zag en ik één van die helden was die in deze supersnelle auto’s reed.”

“Als er nu een jonge rijder is die debuteert op 16- of 17-jarige leeftijd dan lijkt het alsof het voor iedereen makkelijker is. We zijn dat heroïsche van vroeger een beetje kwijtgeraakt.”

De manier waarop teams en rijders tegenwoordig de sport benaderen is meer dan ooit gebaseerd op data en veel  minder op gevoel.

“Ik herinner me dat toen ik 20 jaar geleden in de Formule 1 kwam, de ingenieur me niets kon uitleggen over de wagen,” beweerde Alonso. “Rijders moeten weten hoe ze de wagen moeten besturen.”

Dat laat zich bijvoorbeeld ook voelen in bepaalde rituelen zoals de trackwalk op donderdag. De huidige generatie rijders geven toe dat ze dat niet altijd doen, terwijl het vroeger de enige manier was om de baan te leren kennen.

“We hadden geen simulators, dus elk circuit waar ik naartoe ging, moest ik de dag ervoor lopend leren”, legt hij uit. “Nu zijn rijders heel goed voorbereid, ze hebben 200-300 ronden gereden op een circuit waar ze gaan racen, dus ze kennen perfect elke hobbel, elke bocht, elke kerbstone.”

“De teams zijn nu veel geavanceerder, dus ze kunnen de rijder vertellen hoe hij moet remmen in die bocht, hoe hij de banden moet opwarmen, hoe hij zich moet voorbereiden op de kwalificatie en hoe hij moet rijden in de race.”