Fernando Alonso stelt zich vragen over het feit hoe goed Alpine voorbereid is nadat hij in Mexico voor de zesde keer dit seizoen de strijd moest staken door technische problemen. De tweevoudig F1-kampioen is duidelijk niet te spreken over de vele problemen die hij dit seizoen al heeft gekend.
Voor de derde keer in de laatste zeven races gaf de Alpine van Fernando Alonso er afgelopen weekend in Mexico vroegtijdig de brui aan. De lichaamstaal van de tweevoudige wereldkampioen, nadat hij zijn bolide aan de kant had gezet, sprak boekdelen.
“Auto nummer veertien stopte ermee. Voor auto nummer veertien zijn er altijd betrouwbaarheidsproblemen”, aldus Alonso.
“Twintig ronden voor het einde verloor ik een cilinder, dus ik reed met vijf cilinders, twintig procent minder vermogen. Ik had twintig seconden voorsprong op de McLarens en mijn teamgenoot.”
“Dus ik denk dat de race tot dat moment buitengewoon was. Austin en hier vind ik persoonlijk mijn beste twee races qua tempo.”
Met zijn opgave zag hij ook de kans op het scoren van punten vervliegen en dat is niet de eerste keer dat dat gebeurd dit seizoen.
“Mijn niveau is momenteel op het hoogste van het seizoen en de resultaten en de stand aan het eind van het jaar zullen één van de laagste zijn”, voegde Alonso eraan toe.
“Het is dus een beetje frustrerend, maar ik kan er niets aan doen.”
“Ik heb dit jaar zestig punten verloren, dus we doen er nog eens zes bij, dan is het ongeveer zesenzestig. En natuurlijk profiteren alle anderen mee, dus iedereen scoort er twee meer dan wat ze zouden moeten krijgen.”
“Maar ja, het is gewoon verbazingwekkend dat slechts één of twee auto’s bij elke race uitvallen en het is altijd auto nummer veertien.”
“Ik heb dit jaar denk ik vijf motoren opgeblazen, plus het probleem in Australië in de kwalificatie en in Oostenrijk startte ik de race niet eens omdat het een black-out was.”
“Ik denk dat we in negentien races min of meer in vijftig procent van de races niet de punten hebben gescoord die we verdienden. Er is niets wat we nu kunnen doen.”
De oorzaak van die betrouwbaarheidsproblemen laat zich in het geval van Alpine wel een beetje raden. Vlak voor de zogenaamde ‘engine freeze’ hanteerde Renault een agressieve aanpak op het vlak van ontwikkeling die vooral gericht was op het winnen van vermogen. De betrouwbaarheid zou later wel volgen maar dat loopt niet van een leien dakje.
“Ik denk dat we niet voorbereid zijn,” zei Alonso. “De motor is niet in staat om de races uit te rijden.”
“Het kan geen pech zijn als je zes of zeven motoren moet vervangen zoals wij en we nog steeds de races niet uitrijden. Ik denk dat ze volgende winter wat werk te doen hebben. Hopelijk niet te veel.”
Alpine-teambaas Otmar Szafnauer benadrukt alvast dat Alonso gewoon tegenslag heeft en dat er geen kwaad opzet mee gemoeid is.
“Dit was een motorprobleem, en we hebben niet dezelfde mensen die een Esteban-motor of een Fernando-motor prepareren, die gaan door elkaar heen,” aldus Szafnauer.
“De kans dat dit gebeurt is niet nul, dus het kan gebeuren, maar het is lager om altijd aan de ene of de andere kant te gebeuren. Ik denk dat dit het lot is.”
“Het is niet dat we een oorzaak kunnen vinden. Het is niet dat we kunnen zien dat ‘het aan bepaalde omstandigheden ligt dat het altijd aan Fernando’s kant is’.”
Het is duidelijk dat het seizoen niet snel genoeg kan gedaan zijn voor Fernando Alonso.
“Het maakt me niet uit”, zei hij toen hem werd gevraagd hoe Alpine het volgende week in Brazilië zou doen.
“Ik ga er gewoon heen, rij zo hard als ik kan, ga naar Abu Dhabi en vier met het team onze laatste race en vlieg dan terug naar huis.”