Ondanks de wekenlange geruchten dat een aankondiging van F1-deelname van Audi en Porsche voor begin juli zou zijn blijft het stil. Bij Ferrari en Mercedes ontkennen ze alvast dat ze doelbewust de boel vertragen en het de Volkswagen Groep moeilijk proberen te maken.
“Het tegenovergestelde is waar, we willen de nieuwe regels niet vertragen, we willen dat ze er zijn,” aldus Mercedes-motorsportbaas Toto Wolff die tevens nogmaals benadrukte dat het wegvallen van de erg dure MGU-H vanaf 2026 er net voor moet zorgen dat het makkelijker is om nieuwe motorleveranciers aan te trekken.
“We hebben de MGU-H weggedaan uit het nieuwe reglement, wat een serieuze uitdaging zou geweest zijn voor eventuele nieuwkomers. We hebben serieuze stappen in hun richting gezet.”
“Laat ons die laatste stappen op het vlak van de regels zetten. Het zijn meer details en het heeft geen zin om te discussiëren over 50 uur meer of minder op de testbank voor de nieuwkomers.”
“We zitten in een omgeving waarin de regels constant zullen veranderen dus je kan dat niet afhankelijk maken van de regels.”
Volgens Toto Wolff ligt de vertraging van de aankondiging dat Volkswagen in de Formule 1 stapt niet enkel en alleen aan de huidige motorleveranciers. Volkswagen vertraagt volgens Wolff ook zelf alles.
“Er werd eind 2021 tegen ons gezegd dat we bevestiging zouden krijgen dat ze gingen meedoen. Tot op de dag van vandaag is die bevestiging er nog steeds niet en ik weet niet waardoor dat komt.”
“Ze zitten al geruime tijd mee rond de tafel om te onderhandelen over de nieuwe motorregels maar ze hebben zich nog niet verbonden. We zouden hen echter graag erbij hebben.”
Ook Ferrari-collega Mattia Binotto is het met Toto Wolff eens. Net als Wolff zou hij graag de Volkswagen Groep en meer bepaald Audi en Porsche erbij willen.
“We staan positief tegenover Audi en Porsche die de F1 zouden vervoegen,” aldus Binotto. “We zijn erg positief omdat het zeer goed zou zijn voor de Formule 1. Het is geweldig om meer fabrikanten te hebben en het zou geweldig zijn als de Volkswagen Groep deel zou uitmaken van het F1-kampioenschap.”
“Ik denk dat we al het mogelijke gedaan hebben om ervoor te zorgen dat ze tevreden zijn. We hebben de MGU-H verwijderd en dat hebben we alleen maar gedaan om hen te helpen in de F1 te stappen.”
“Voor ons is het laten wegvallen van de MGU-H waarschijnlijk niet de beste beslissing. Het is een compromis want het is een technologie die we zeer goed kennen. Het is een erg efficiënte en hoogtechnologische ontwikkeling, wat erg goed is voor de F1.”
“Ik denk dat we over het algemeen erg positief en constructief zijn. Waarom het zoveel tijd vraagt? Omdat het de tijd is die noodzakelijk is om alles behoorlijk te doen.”
“We zijn gewoonweg nog niet klaar momenteel. Niet alleen de huidige constructeurs maar ook de FIA want zij leiden de gesprekken.”
“Ook voor Audi en Porsche zijn de regels nog niet af. Er zijn nog enkele dingen die ingevuld moeten worden. Dat moet nog ingevuld worden en daarover moet simpelweg een akkoord bereikt worden.”