Eind deze maand begint met de GP van België het tweede deel van het F1-seizoen 2022. Op het circuit van Spa-Francorchamps zal Ferrari een belangrijke upgrade voor haar F1-motor introduceren.
De circuits van Spa-Francorchamps en Monza zijn meestal de circuits waarop belangrijke motor-upgrades worden geïntroduceerd. Op beide circuits is iedere pk extra belangrijk om meer topsnelheid te halen, dit omdat het twee circuits zijn waar motorvermogen extra belangrijk is.
Bij Ferrari zetten ze alvast alles op alles alvorens de motorbevriezing voor de komende jaren in werking treed. Op 1 maart ging al een eerste motorbevriezing in voegen voor de interne verbrandingsmotor, de turbo, MGU-H, uitlaatsysteem, de specificatie van de brandstof en de motorolie.
1 september vormt een tweede cruciale datum want dan treed ook de bevriezing in werking voor de controle-electronica, het systeem van energieopslag en de MGU-K. Ferrari bevestigde dat het op het vlak van het hybride-gedeelte tijdens de GP van België nog belangrijke upgrades voorziet.
“Ja, we verwachten nog verbeteringen aan ons hybride-systeem dat ons tijdens de volledige periode van de motorbevriezing kan helpen,” aldus Mattia Binotto tegenover de Italiaanse editie van ‘Motorsport.com’. “We werken enorm hard maar het zal geen gigantisch keerpunt zijn.”
De motorbevriezing geldt tot de het invoeren van het nieuwe motorreglement in 2026.