Ferrari niet blij met de wedstrijdleiding in Canada: “Een beslissing nemen duurde te lang” 

Ferrari
Ferrari

Ferrari-teambaas Mattia Binotto vindt dat de wedstrijdleiding scherpere beslissingen moet nemen na wat hij een late beslissing vond om de safety car de baan op de sturen in Montreal afgelopen weekend.

Toen Yuki Tsunoda de bandenmuur opzocht bij de uitgang van de pitlane was het Ferrari-rijder Carlos Sainz die aan de leiding van de race ging. Eerst werden er gele vlaggen gezwaaid alvorens racedirecteur Eduardo Freitas besliste om de safety car de baan op te sturen.

Bij Ferrari wilden ze van een safety car-procedure profiteren om Sainz binnen te roepen voor nieuwe banden maar op het moment dat de Spanjaard de ingang van de pitlane naderde was de safety car nog niet buiten.

“Ik vond dat het erg lang duurde voor de beslissing genomen werd om de safety car buiten te sturen,” aldus Binotto. “Op dat moment reed Carlos aan de leiding en ik denk dat de safety car de baan opkwam toen hij aan het einde van het rechte stuk was.”

Het team heeft het heel goed gedaan door te reageren, net als de rijder, en de pits binnen te rijden. Ik denk dat we maar een seconde hadden om te reageren en dat hebben we ook gedaan.”

“Zonder die goede reactie zou Carlos in een moeilijke en slechte situatie terechtgekomen zijn. Ik denk dat we scherpere beslissingen nodig hebben, volgens mij duurde het erg lang eer er een beslissing genomen werd.”

Na zijn pitstop joeg Carlos Sainz op Max Verstappen maar hij slaagde er niet in de Red Bull-rijder te passeren. Binotto vindt het moeilijk om te zeggen of Sainz in een betere positie zou gezeten hebben moest er geen safety car geweest zijn.

“We weten dat we om onze positie te verdedigen erg snel zouden moeten geweest zijn, minstens een 17.3 of 17.4, want Max was erg snel onderweg.“

“We probeerden af te wegen of we buiten moesten blijven of de pits moesten binnenkomen, simpelweg om ook tegen Lewis te verdedigen, die erg snel op weg was met verse banden. We hielden de situatie goed in de gaten. Het is moeilijk om te beoordelen hoe de de race geëindigd zou zijn zonder safety car.”

De Ferrari-teambaas was alleszins niet verrast door de sterke prestatie van Carlos Sainz.

“Als je kijkt naar de racesimulatie die we op vrijdag deden was Carlos al heel sterk. Volgens mij zaten we dicht bij de Red Bulls, we wisten dus dat we de strijd konden aangaan.”

“Carlos krijgt meer vertrouwen in de auto, hij rijdt sneller en sneller. Het is goed om te zien dat hij vandaag zo snel, zo niet sneller was dan Max,“ besluit Binotto.’

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer