Volgens diverse berichten zou Ferrari aan een revolutionaire nieuwe F1-motor werken die het Italiaanse merk opnieuw naar de top van de Formule 1 moet brengen.
Ferrari beleefde vorig jaar haar slechtste seizoen in de Formule 1 sinds de jaren tachtig. De Scuderia werd slechts zesde in het constructeurskampioenschap, dit nadat het er in 2019 nog naar uitzag dat Ferrari in 2020 eindelijk opnieuw voor de titel zou kunnen gaan strijden.
Niets was minder waar en dat heeft deels te maken met beperkingen die het opgelegd kreeg na vermeend ‘gesjoemel’ met haar F1-motor in 2019. De gevolgen waren vorig jaar duidelijk zichtbaar want zowel Ferrari als de overige teams die met Ferrari-motoren rijden presteerden het voorbije jaar opmerkelijk slechter.
Bij Ferrari wordt er volop gewerkt aan een sterk verbeterde motor voor het nieuwe F1-seizoen maar de ogen zijn bij de Italianen vooral gericht op volgend jaar wanneer grote reglementswijzigingen in de Formule 1 worden doorgevoerd. De F1-bolides zullen er dan volledig anders uitzien en bij Ferrari grijpen ze die kans aan om een nieuw en zeer revolutionair motorconcept te gaan introduceren.
Voor Ferrari zal 2021 immers een overgangsjaar worden en dan is het des te belangrijk om vroeg de pijlen op 2022 te richten, wanneer er veel meer kansen liggen om vooruitgang te boeken.
Volgens bronnen van ‘Motorsport.com’ zou Ferrari aan een nieuw en voor de Formule 1 revolutionair motorconcept werken, een zogenaamde ‘game-changer’ die Ferrari terug naar de top van de sport zou kunnen brengen. Wolf Zimmerman, die ervaring heeft met technologie van Mercedes-hybridemotoren, zou van Ferrari heel wat middelen en mensen ter beschikking gekregen hebben om het revolutionair motorconcept uit te werken.
Ferrari zou de weg van Mercedes bewandelen waarbij de compressor en de turbo zich niet langer aan dezelfde kant van de motor bevinden maar van elkaar gescheiden worden. Ook Honda volgde die door Mercedes ingeslagen weg al eerder.
An old drawing, but still accurate to this day.
Lots of unfounded speculation oing around about a change in turbo layout for Ferrari and Renault in 2022. pic.twitter.com/XohIlAyxHU— Craig Scarborough (@ScarbsTech) February 9, 2021
Dat idee op zich is dus duidelijk niet nieuw maar het zou Ferrari al wel een stap dichter bij Mercedes moeten brengen. De nieuwe motor zou voor meer vermogen moeten zorgen maar is tegelijkertijd ook compacter wat dan weer de aerodynamica van de F1-bolide ten goede komt.
De echter ‘game-changer’ die Ferrari volgens ‘Motorsport’ echter nastreeft is dat het de turbine in de airbox wil plaatsen en dat de intercooler verplaatst wordt. Dit alles zou tot een veel betere aerodynamica aan de achterkant van de F1-bolide voor 2022 moeten zorgen maar het is een revolutionair concept dat nog geen enkele andere motorbouwer in de Formule 1, inclusief Mercedes, overwogen en verwezenlijkt heeft.
Indien het lukt kan Ferrari mogelijks jarenlang een voordeel hebben met haar revolutionaire F1-motor, indien het mislukt mogelijks ook een jarenlang nadeel. Volgend jaar wordt immers mogelijks een ‘motorbevriezing’ ingevoerd en dan zou Ferrari eventuele fouten niet meer kunnen rechtzetten. Het omgekeerde is echter ook waar, als het een geweldige motor is dan kan Ferrari jarenlang profiteren van haar voordeel, iets dat Mercedes ook kent sinds de introductie van V6-hybridemotoren in 2014 in de Formule 1.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}