FIA gaat flexibele vleugels strenger controleren: nadeel voor Red Bull?

Red Bull Racing
Red Bull Racing

Nadat Lewis Hamilton Red Bull er afgelopen weekend luidop van verdacht gebruik te maken van een flexibele achtervleugel gaat de FIA ze nauwlettend in het oog houden.

Lewis Hamilton beweerde tijdens de GP van Spanje dat de snelheid van Red Bull op de rechte stukken te wijten was aan het feit dat ze gebruik maken van een flexibele achtervleugel. Volgens de wereldkampioen won de Oostenrijkse formatie daar tijdens de kwalificaties drie tienden van een seconde mee.

Red Bull-teambaas Christian Horner was verrast door de uitspraken van Lewis Hamilton en reageerde door te zeggen dat de Red Bull RB16B helemaal conform de regelgeving van de FIA is. Natuurlijk is FIA niet blind voor het ballonnetje dat Hamilton opliet en nu laten ze weten dat ze de vleugels nauwlettend in het oog zullen houden.

Ondertussen hebben de teams een nieuwe technische richtlijn gekregen waar in te lezen staat dat de achtervleugels vanaf de GP van Frankrijk volgende maand aan strengere voorwaarden zullen moeten voldoen. Het technisch reglement van de F1 laat de FIA toe om halfweg het seizoen de strengere testen in te voeren. 

De nieuwe testen van de FIA zullen bijna een verdubbeling van de belasting hebben die wordt uitgeoefend op zowel de trekkracht test als de verticale belastingtest. Voor de races in Monaco, Azerbeidzjan en Turkije mogen de teams nog gebruik maken van hun huidige ontwerpen. 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print