FIA gaat motorsettings strenger controleren op het beïnvloeden van uitlaatgassen

De FIA zal strenger controleren op het gebruik van motorsettings die de uitlaatgassen kunnen beïnvloeden op een manier dat ze op de achtervleugel geblazen worden.


Voor de start van het seizoen was er al de geblazen achtervleugel van Renault en sinds de GP van Bahrein is er veel te doen om een mysterieuze derde peddel op het stuur van Sebastian Vettel. Buiten de koppeling en de versnellingen kan de Duitser nog iets bedienen met zijn stuur maar het is nog onduidelijk wat.

Kenners nemen aan dat Vettel de stroom van de uitlaatgassen kan beïnvloeden om ze naar de achtervleugel te leiden door middel van de motorsetting te veranderen. Vermits dit het meeste winst oplevert in de bochten past de derde peddel perfect in het verhaal want zo kan de Duitser zijn handen op het stuur houden en ondertussen de peddel bedienen.

Nikolas Tombazis, die zich bij de FIA met dit soort technische kwesties bezighoudt, heeft een nota onder de teams laten verspreiden. Daarin staat te lezen dat de FIA het er niet mee eens is dat er motorsettings gebruikt worden die de stroom van uitlaatgassen vergroten in de bochten.

“Het maakt niet uit of het gebeurt via een systeem dat de turbocompressor buitenspel zet of dat het gebeurt via de cilinders,” schrijft Tombazis. “Om toelaatbaar te zijn moeten de luchtstromen het gevolg zijn van instellingen die het doel hebben om de prestaties of betrouwbaarheid van de motor te verbeteren en niet enkel om de stroom van uitlaatgassen te vergroten.”

De FIA wil elk geval apart behandelen omdat ze beseffen dat het praktisch onhaalbaar is om dit in een allesomvattende regel vast te leggen.

“In dit geval zijn we van plan om het gebruik van de speciale settings geval per geval te bekijken. Dit is duidelijk niet de perfecte oplossing maar we denken dat het de best mogelijke manier is om de situatie in 2018 te behandelen, ook al omdat de effecten in elk geval gering zijn.”

Sinds het verbieden van de geblazen diffuser was het stil op het vlak van het gebruiken van de uitlaatgassen om er aerodynamische winst uit te halen. Door de verandering van de regels in 2017 valt er weer meer winst te halen op het vlak van aerodynamica en door de lagere achtervleugel kwamen de uitlaatgassen weer in beeld.

De FIA wil in 2019 ervoor zorgen dat de uitlaatgassen niet meer op de achtervleugel kunnen geblazen worden door middel van de uitlaat anders te positioneren. Er is reeds overleg geweest tussen de FIA en de teams aangaande de positionering van de uitlaat in 2019 maar er werd nog geen overeenkomst gevonden.

“We willen nog een gesprek tijdens de volgende ‘Technical Work Group’ met als doel om een positie te vinden voor de uitlaat waar er geen aerodynamisch voordeel uit kan gehaald worden. Op die manier hoeven we dan ook geen motorsettings meer te controleren,” besluit Tombazis.


Geschreven door Tom Schots
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}