FIA geeft meer duidelijkheid over het plan voor wielkasten op F1-bolides tijdens regenraces

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Nikolas Tombazis, technisch directeur van de FIA voor eenzitters, heeft meer details vrijgegeven over het plan om de F1-bolides van wielkasten te voorzien tijdens regenweer.

Het plan van de wielkasten komt er in navolging van de schertsvertoning die moest doorgaan voor de GP van België in 2021. Door de hevige regenval werden er slechts een paar rondjes afgelegd achter de safety car en dat moet in de toekomst vermeden worden aldus Tombazis.

Het grootste probleem is de spray die de auto’s genereren tijdens regenweer maar dat zou verholpen kunnen worden door wielbogen te monteren. Dat zou het probleem van de zichtbaarheid fel verbeteren en op die manier zou er op een veilige manier kunnen geraced worden.

Prototypes van de wielbogen zouden al kunnen gemonteerd worden tijdens de tweede helft van komend seizoen maar het is realistischer om te stellen dat we de wielbogen mogen verwachten in 2024.

“We denken dat het slechts iets wordt dat een paar keer per jaar wordt gebruikt,” legt Tombazis uit. “Misschien een drietal keer.”

“Ik denk dat het  racewaardige omstandigheden zal brengen van wat momenteel misschien de intermediates zijn, want je racet bijna nooit met de full wets.”

“Ik denk dat het goed is voor de regenbanden,” stelde hij voor. “We willen niet dat elke keer dat er een druppel regen valt, je plotseling deze dingen moet monteren.”

“We vragen ook niet dat ze in allerijl worden gemonteerd of verwijderd,” voegde hij eraan toe. “Het aanbrengen of verwijderen zou ofwel vóór een race ofwel tijdens een rode vlag gebeuren. Als een race erg nat begint en droog wordt, blijven ze erop zitten.”

Momenteel baseert de FIA zich nog op computersimulaties maar het spreekt voor zich dat dit ook in echte omstandigheden getest moet worden.

“We hebben veel CFD-simulaties [computer fluid dynamics] gedaan, omdat we er zeker van willen zijn dat het effect van deze apparaten relatief klein is op de totale aerodynamica,” zei Tombazis.

“Er is nog steeds een effect, maar geen enorm effect,” merkte hij op. “Ook simuleren we de druppels van de regen en dergelijke, en kijken we hoe dat het verstuiven beïnvloedt.

“Wat een beetje een uitdaging is in de simulaties, is het bepalen van de relatieve verhouding tussen wat van de diffuser komt en wat van de banden komt.

“Zodra we een oplossing hebben, gaan we wat prototypes maken en die op een paar auto’s gebruiken om dat goed te kunnen beoordelen.” 

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print