FIA keurt nieuw F1-motorreglement vanaf 2026 goed

Red Bull Racing
Red Bull Racing

De World Motor Sport Council heeft de nieuwe F1-motorregels die vanaf het seizoen 2026 zullen gelden goedgekeurd.

Na maanden van gesprekken en discussies is het nieuwe F1-motorreglement eindelijk een feit. De nieuwe regels effenen het pad van een mogelijke deelname van Audi en Porsche.

Eerder raakte al bekend dat de MGU-H zou gaan verdwijnen en daarnaast was het ook de bedoeling dat het elektrisch vermogen zou gaan toenemen tot 350 kW, wat neerkomt op ongeveer 50 procent van het totaal vermogen van een F1-bolide. Ter vergelijking, momenteel bedraagt dit slechts zo’n 25 procent.

Vandaag liet de FIA eindelijk weten dat de World Motor Sport Council de nieuwe regels heeft goedgekeurd. Belangrijk weetje is dat de F1-teams geen stemrecht hadden, dit omdat het over plannen in de verre toekomst gaat. In de nieuwe regels is er inderdaad zoals gepland sprake van een V6-motor die 50 procent elektrisch is en gebruik zal maken van 100 procent duurzame brandstof. De MGU-H zal zoals gepland verdwijnen.

Op het vlak van het aantal exemplaren zullen er nog steeds slechts drie exemplaren van de interne verbrandingsmotor, drie turbochargers en twee exemplaren van de energieopslag gebruikt mogen worden. Vanaf 2027 zullen er bovendien slechts twee in plaats van drie exemplaren van de MGU-K gebruikt mogen worden. Tijdens het eerste jaar wordt er nog een extra exemplaar voorzien omdat de betrouwbaarheid dan mogelijk nog niet perfect is.

Het is uiteraard de bedoeling om alles nog duurzamer te maken zodat dit beter is voor het milieu maar ook voor het budget van de teams. Naast het gekend budgetplafond voor de F1-teams zal er ook een budgetplafond voor de motorleveranciers gelden, net als heel wat beperkende maatregelen wat het gebruik van de testbank betreft.

Het budgetplafond voor motorleveranciers is momenteel tot 2025 vastgelegd op 95 miljoen dollar per jaar. Omwille van de introductie van de nieuwe motoren in 2026 wordt het dat jaar verhoogd naar 130 miljoen dollar.

Vanaf 2022 tot en met 2025 is het budgetplafond vastgesteld op 95 miljoen dollar per jaar. Vanaf 2026 wordt dit verhoogd naar 130 miljoen dollar per jaar. Uiteraard zijn er ook heel wat uitzonderingen hierop. Denk bijvoorbeeld aan marketing activiteiten, kosten met betrekking tot gezondheid en veiligheid, het fabriceren en onderhouden van motoren voor klanten, activiteiten die voor de huidige generatie motoren plaatsvinden, HR-activiteiten, …

Net als bij het budgetplafond voor de F1-teams zal er ook streng toegekeken worden of ook de motorleveranciers het budgetplafond naleven.