Meestal geeft de FIA niet veel uitleg over beslissingen en incidenten tijdens een F1-race maar blijkbaar voelde de FIA deze keer wel de noodzaak om te reageren op verschillende beslissingen en incidenten tijdens de GP van Qatar. In een statement verduidelijkte het enkele beslissingen die genomen werden, mogelijk ook om de nieuwe racedirecteur in bescherming te nemen.
Met betrekking tot de straf van Norris heeft de FIA het volgende opgemerkt:
– De straf was in overeenstemming met de strafrichtlijnen die op 19 februari 2024 aan de teams zijn verstrekt.
– Een dubbele gele vlag-overtreding wordt beschouwd als een ernstige inbreuk op de veiligheid, daarom worden dergelijke overtredingen zo zwaar bestraft.
Met betrekking tot het incident met de zijspiegel:
– Normaal gesproken wordt de safety car niet ingezet als er een kleine hoeveelheid puin ligt en dit zich naast de racelijn bevindt.
– De grote hoeveelheid puin nadat een auto de spiegel raakte en de lekke banden die kort daarna ontstonden, dwongen op een beslissing aan om een safety car in te zetten.
– Een virtuele safety car zou geen oplossing zijn geweest, aangezien de wagens verspreid blijven en er niet voldoende tijd is voor een marshal om het puin op te ruimen.
– De FIA herziet voortdurend haar methoden en processen en zal het specifieke scenario verder analyseren en bespreken met de teams, dit om te zien of er in de toekomst op een andere wijze moet gehandeld worden.
De FIA onthulde ook wat er gebeurde toen de lichten op de safety car niet goed functioneerden
– Tijdens de tweede safety car-fase functioneerden de lichten niet goed.
– Alle teams werden mondeling geïnformeerd dat de safety car binnen zou komen, dus de herstart vond op de normale manier plaats.
– Hoewel de reden voor de storing werd geïdentificeerd en ook werd opgelost, werd de safety car uit voorzorg op tijd verwisseld voor de derde inzet plaatsvond.