Te midden een al omstreden raceweekend in Spanje dat vooral gekenmerkt zal worden door de saga rond de zogenaamde ‘Flexi-wings’ heeft de FIA besloten om de teams bijkomend nog een experiment op te leggen.
Sinds enkele jaren zijn er zogenaamde ‘skid blocks’ onderaan de F1-bolides gemonteerde. Die bestaan uit titanium en geven vonken af, wat in de eerste plaats bedoeld is om de sport wat ‘spectaculairder’ te maken. Zowel vorig jaar als dit jaar is echter gebleken dat de skid blocks ook voor problemen kunnen zorgen.
Tijdens het raceweekend in Japan zagen we dit jaar maar liefst vijf keer een rode vlag omdat het kurkdroog gras naast het circuit van Suzuka in brand was gevlogen. Daarbij liggen de vonken die veroorzaakt worden door de skid blocks meer dan waarschijnlijk aan de basis van de brandjes. Vorig jaar zagen we trouwens ook al zogenaamde ‘grasbranden’ in China ontstaan.
Aangezien het steeds vaker voorkomt dat het gras naast de circuits kurkdroog is wil men bij de FIA een oplossing vinden voor het probleem. Daarom wordt er op vraag van de FIA in Spanje geëxperimenteerd met skid blocks uit staal in de plaats van titanium. Staal heeft als voordeel dat het minder heet wordt dan titanium en dat dus ook de gensters sneller afkoelen, waardoor de kans op grasbranden dus verkleind wordt.
Ieder team zal tijdens een bepaald moment op vrijdag haar wagen met skid blocks uit staal in de plaats van skid blocks uit titanium de baan moeten opsturen. Bij de teams staan ze alvast niet te springen van enthousiasme. Eerst en vooral zorgen de aangescherpte regels rond de voorvleugels, de zogenaamde technische richtlijn rond ‘Flexi-wings’, ervoor dat ze iedere ronde tijdens de oefensessies goed kunnen gebruiken. Anderzijds weegt staal meer dan titanium, er zou in totaal sprake zijn van zo’n 750 gram extra gewicht.
Dat lijkt niet veel maar in de Formule 1 is het soms zoeken naar oplossingen om iets een paar gram minder te doen wegen en toch betrouwbaar te houden dus dan is 750 gram extra gewicht plots wel erg veel. Daarnaast slijt staal ook sneller dan titanium en wanneer de skid blocks te fel zijn afgesleten dan dreigt er een diskwalificatie.
Eerder dit seizoen werden Pierre Gasly en Charles Leclerc na de GP van China gediskwalificeerd voor te fel afgesleten skid blocks. Een oplossing om de slijtage van de skid blocks uit staal te verminderen is de wagen iets hoger afstellen maar dat beïnvloedt aanzienlijk de performance van de wagens.
Het mag duidelijk zijn, de F1-teams staan niet te springen voor de test en eventuele definitieve aanpassing van skid blocks in titanium naar staal. Mocht het experiment succesvol zijn dan zou de FIA eventueel de skid blocks uit staal verplichten op circuits waar er veel gras aanwezig is zoals bijvoorbeeld in Monza, Silverstone, Zandvoort en Spa-Francorchamps. Op circuits zoals Abu Dhabi en Las Vegas zou er dan wel met de skid blocks uit titanium kunnen gereden worden.