FIA overweegt introductie van nieuwe straffen en aanpassing motorreglement

Ferrari
Ferrari

In een reactie op de vele ‘strategische’ motorwissels die we het voorbije seizoen hebben gezien overweegt de FIA om het motorreglement aan te passen en het systeem van de straffen aan te passen.

Het voorbije seizoen werd andermaal pijnlijk duidelijk dat het huidige motorreglement niet optimaal is. Er mogen een beperkt aantal exemplaren van verschillende motoronderdelen gebruikt worden, ga je daarover dan volgt een gridstraf. Slechts vijf van de twintig rijders slaagden er echter in om het F1-seizoen zonder motorstraf af te werken.

Wat nog erger is, een groot deel van de gridstraffen voor motorinbreuken werd bovendien ‘strategisch’ geïncasseerd. Denk bijvoorbeeld aan de raceweekends op Spa-Francorchamps en Monza omdat inhalen daar gemakkelijker is.

De FIA beseft dat wijzigingen aan het reglement zich opdringen en wil actie ondernemen. Er wordt aan verschillende mogelijke alternatieve straffen gedacht. Het vervangen van de gridstraf door een straf die tijdens de race moet geïncasseerd worden, bijvoorbeeld tijdens de pitstop, is één van de voorstellen.

Er wordt ook gedacht aan het intrekken van de power unit die vervangen wordt uit de beschikbare ‘pool’ met motoren. Deze maatregel moet uiteraard voorkomen dat er een strategische ‘voorraad’ met één of meerdere extra motoren wordt aangelegd. Wel zou er bekeken worden of er een speciale maatregel kan komen voor het wisselen van motoronderdelen na een crash of incident.

De verschillende voorstellen die op tafel liggen zullen door de F1 Commissie bekeken worden. Mocht het tot een positieve stemming in de F1 Commissie dan moeten de wijzigingen nog geratificeerd worden door de World Motor Sport Council.

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print