Na de diskwalificatie van Charles Leclerc en Lewis Hamilton in Austin vroegen heel wat fans en F1-insiders zich af of er geen bijkomende controles van andere wagens hadden moeten plaatsvinden, zeker toen bleek dat twee wagens niet aan de regels voldeden. De FIA heeft nu gereageerd en laat staan dat het nooit al de wagens zeer gedetailleerd kan controleren.
“Een reeks willekeurige controles wordt ieder raceweekends op verschillende wagens uitgevoerd,” zo luidt het in een statement van de FIA. “Dit proces vindt al tientallen jaren plaats en bestaat om ervoor te zorgen dat de teams in regel zijn en zorgt ervoor dat de teams niet op voorhand weten welke specifieke onderdelen op de wagen gecontroleerd worden en dit bovenop de standaard controles die ieder raceweekend op iedere wagen uitgevoerd worden (zoals een brandstofstaal dat na iedere grand prix van een wagen wordt genomen).”
“Dit betekent dat, vanuit het perspectief van de teams, eender welk deel van de wagen op ieder moment kan gecontroleerd worden en de gevolgen van het niet in regel zijn kunnen zeer ernstig zijn.”
“Het F1 technisch team van de FIA heeft enorm veel ervaring, net zoals veel data van allerlei bronnen en sensoren die helpen bij het beslissen welke aspecten van het in regel zijn gecontroleerd worden.”
“Meestal wordt geoordeeld dat al de wagens in regel zijn. Maar, zoals in Austin gebeurde, worden er occasioneel inbreuken vastgesteld en gemeld aan de stewards, die vervolgens een gepaste actie ondernemen.”
Volgens de FIA is het omwille van praktische en organisatorische redenen niet haalbaar om de controlers verder uit te breiden en dus alle wagens op alle punten te controleren.
“Er kruipt enorm veel werk in deze controles en er is maar beperkte tijd nadat een grand prix is afgevlagd alvorens de wagens terug aan de teams gegeven worden zodat ze uit elkaar gehaald kunnen worden en getransporteerd kunnen worden voor de volgende race.”
“Ook al worden er heel wat aspecten gecontroleerd, het is onmogelijk om iedere parameter van iedere wagen in de beperkte tijd die beschikbaar is te controleren. Dit is vooral ook het geval bij back-to-back raceweekends waarbij er deadlines op het vlak van transport gehaald moeten worden.”
“Dit is waarom het proces van lukraak een aantal wagens controleren tijdens een post-race scrutineering van verschillende aspecten zo waardevol is. Ieder teams is zich bewust van de mogelijke selectie en begrijpt dat er een grote kans is dat eender welke inbreuk op de regels wordt ontdekt.”
Tot slot laat de FIA ook verstaan dat haar controleproces bijkomend wordt verstevigd door het lukraak selecteren van één wagen die zeer grondig wordt geïnspecteerd.
“Deze zeer grondige controle vereist erg vaak het uit elkaar halen van belangrijke onderdelen die niet regelmatig gecontroleerd worden en dit omwille van de serieuze hoeveelheid tijd dat het vraagt.”
“Tijdens dit proces worden er fysieke onderdelen vergeleken met CAD-files die de teams verplicht aan de FIA moeten bezorgen, daarnaast wordt ook de data van de teams constant gemonitord door software-engineers van de FIA.”