Drievoudig F1-kampioen Max Verstappen wil dat de FIA haar procedures op het vlak van het controleren van wagens na afloop van races aanpast. Verstappen doet die oproep nadat tijdens het voorbije raceweekend in Austin Lewis Hamilton en Charles Leclerc gediskwalificeerd werden.
Tijdens controles na de race werd in Austin vastgesteld dat de houten plank onderaan de F1-bolides van Hamilton en Leclerc te fel afgesleten was en daardoor te dun. Beide wagens werden daardoor illegaal bevonden en gediskwalificeerd. Opmerkelijk genoeg volgde er vervolgens geen controle van de tweede F1-bolide van Mercedes en Ferrari. Dat moet volgens Verstappen anders.
“Uiteraard probeert niemand dit opzettelijk te doen want omwille van het sprintformat is er slechts één oefensessie waarin je alles goed moet doen,” vertelde Verstappen over de diskwalificaties. “Eenmaal je fout zit met je afstelling is er niets meer dat je kan doen, het enige dat je kan doen is de bandenspanning wat verhogen maar dan rij je met banden die ballons lijken te zijn.”
“Het is niet iets dat je bij hen wil zien gebeuren, maar ook niet als team, we weten dat wanneer je de wagen lager positioneert dat je dan extra performance krijgt maar het is omwille van het ganse format met de sprintrace dat je in deze positie terechtkomt. Ik denk niet dat iemand dit tijdens een normaal racewekeend zou doen.”
“Het probleem is dat het gewoonweg onmogelijk is om alles te controleren maar uiteindelijk wil geen enkel team illegaal bevonden worden, niemand stelt zijn wagen doelbewust illegaal af.”
“Er zijn de steekproefgewijze controlers die uitgevoerd worden, soms is het de top vier, soms gebeurt het in het midden van het rijdersveld, zo verloopt het nu eenmaal.”
“Je kan niet ieder onderdeel van iedere wagen controleren, dan heb je 100 mensen extra personeel nodig maar het enige wat je wel moet doen is dat wanneer de ene wagen illegaal is, dat je dan ook de andere wagen zou moeten controleren.”
“Dat is het enige ding dat ik zou veranderen, want wanneer je de ene wagen diskwalificeert, dan schuift de andere wagen een plaats op en meestal stel je de wagen ongeveer op dezelfde manier af.”