FIA verduidelijkt regels virtuele safety car

De FIA heeft de regels omtrent de virtuele safety car die komend seizoen geïntroduceerd wordt verduidelijkt.

Dat de virtuele safety car er komt is reeds langer duidelijk maar de FIA heeft nu het reglement met betrekking tot de virtuele safety car bekendgemaakt. De virtuele safety car komt er naar aanleiding van de ernstige crash van Jules Bianchi vorig jaar tijdens de GP van Japan.

Het is de bedoeling om een VSC-periode te laten ingaan wanneer er dubbel geel wordt gezwaaid in een zone op het circuit maar waarbij de situatie in principe niet ernstig genoeg is om een echte safety car op de baan te laten komen.

Wanneer er een virtuele safety car wordt ingezet dan zal de tekst ‘VSC’ op de LED-borden die langs het circuit staan. De teams krijgen via het officieel nieuwskanaal de boodschap ‘VSC DEPLOYED’ te zien. De rijders moeten vervolgens snelheid minderen en mogen uiteraard niet inhalen. Wanneer een rijder niet voldoende snelheid mindert zal er uiteraard een bestraffing uitgedeeld worden. Per zogenaamde ‘marshalling sector’ moet echter ook een minimum snelheid aangehouden worden, dit is om de veiligheid te garanderen. Een ‘marshalling sector’ is de afstand tussen twee LED-borden.

Tijdens een VSC-periode mag een rijder geen drive through- of stop-and-go-penalty uitvoeren. Hij mag echter wel de pitlane opzoeken voor een normale pitstop.

Wanneer de periode van de virtuele safety car stopt krijgen de teams via het infokanaal de boodschap ‘VSC ENDING’ te zien. De rijders krijgen vervolgens groene vlaggen en groene LED-borden te zien.


a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}