FIA: “Vier à vijf teams moesten F1-bolide aanpassen door strengere controle van achtervleugels”

Haas F1 team
Haas F1 team

Vanaf de GP van China is de FIA de achtervleugels van de F1-bolides strenger beginnen controleren en dat heeft er volgens de FIA toe geleid dat zo’n vier à vijf teams hun wagens hebben moeten aanpassen.

Aanvankelijk leken de strengere maatregelen maar weinig impact te hebben op de teams. Maar de strengere controles voor de achtervleugels, die vanaf de GP van China aan strengere regels moeten voldoen, lijken dan toch ervoor te hebben gezorgd dat verschillende teams hun wagens moeten aanpassen.

In Australië mocht de gleuf tussen de vleugelelementen nog 2 millimeter zijn maar in China mocht dit nog maar 0,5 millimeter zijn met een marge van 0,25 millimeter. Vanaf de GP van Japan zal dit verder aangescherpt worden tot 0,5 millimeter zonder marge. De stapsgewijze invoering moest de teams de kans geven om alsnog aanpassingen aan de wagens te doen om te kunnen voldoen aan de regels.

De striktere regels voor de achtervleugels werden immers na de testdagen in Bahrein bepaald en er was dus maar weinig tijd om aanpassingen aan de achtervleugels te doen. Daarnaast zullen er vanaf de GP van Japan ook striktere regels voor de voorvleugels gelden, daarvoor krijgen de teams dus meer tijd.

Volgens Nikolas Tombazis hebben de aangescherpte regels en strengere controles nu al invloed op de teams want verschillende teams moesten volgens Tombazis ondertussen hun wagens al aanpassen.

“Sommige teams waren al in orde toen we in Australië de test deden,” aldus Tombazis, hoofd van de single seater-afdeling van de FIA. “Vier of vijf teams waren nog niet in orde en hebben dingen moeten aanpassen.”

“We zagen een duidelijke overeenkomst tussen de statische test die we doen en wat we controleerden met de camera’s op de wagens. Sommige teams toonden duidelijke signalen van dat alles en wat we in Australië gemeten hadden zou hier in China niet meer toegestaan zijn. Deze keer zouden ze niet succesvol door de test zijn geraakt indien ze niets aangepast hadden.”

Tombazis weigerde namen te noemen van teams die hun achtervleugels moesten aanpassen maar bij het Haas F1 team en Alpine F1 team gaven ze zelf al aan dat ze aanpassingen hebben moeten doen. Daarnaast valt ook veelvuldig de naam van McLaren.