FIA waarschuwt: “De circuits moeten zich aanpassen anders is er geen F1-race!”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

FIA-voorzitter Mohammed Ben Sulayem vindt dat het aan de circuits is om de problemen met de baanlimieten op te lossen en niet aan de FIA.

Tijdens de GP van Qatar werden er weer tientallen straffen uitgedeeld aangaande de veelbesproken ‘baanlimieten’, net zoals dat het geval was in Oostenrijk deze zomer. De verwarring die er steeds heerst omtrent het probleem doet geen goed aan het imago van de Formule 1 en Ben Sulayem wil dat er actie ondernomen wordt. Maar hij is van mening dat het niet aan de FIA is om iets te doen maar dat het de verantwoordelijkheid van de circuits is.

“We hadden hetzelfde probleem in Oostenrijk,” aldus Sulayem. “Daar waren het 1200 overtredingen.”

“En ik moet zeggen dat ik de stewards feliciteer omdat ze het hebben opgemerkt. Maar is dat de oplossing? Nee.”

“De oplossing is om het circuit zelf te verbeteren. Ik weet dat sommigen zich daartegen verzetten, maar om je de waarheid te vertellen, als ze dat niet doen, is er geen race. Zo simpel is het. We kunnen ons dit niet veroorloven.”

Afgelopen weekend kreeg het probleem een extra dimensie door de problemen die Pirelli ondervond in Qatar. De FIA greep in en beval een maximum van achttien ronden voor een setje banden omwille van veiligheidsredenen.

Maar de FIA-voorzitter vindt ook dat circuits kerbstones moeten gebruiken die voorkomen dat de rijders de baanlimieten niet respecteren.

“We moeten aan een oplossing werken”, legt Ben Sulayem uit. “Een van de oplossingen is om het glad te maken als ze afgaan. Niemand kan de rijders tegenhouden, behalve de bestuurders zelf.”

“We kunnen nadenken over de hoogte van de kerbstones. Beschadigt het de auto’s? Of misschien is er een mogelijkheid om grind te plaatsen, maar met grind moeten we heel voorzichtig zijn.”

“Hoe diep is het grind? Want je wilt niet dat iemand vast komt te zitten. En hoe groot is het grind? Omdat je niet wilt dat de auto beschadigd raakt. Het is een evenwicht.”

“Maar ik geloof dat het nu niet meer een kwestie is van: oh, doen we het? We moeten het doen. En we moeten vooral naar de rijders luisteren, naar de feedback van hen.”

“Ik zal het dringend moeten doen, want het moet voor volgend jaar geïmplementeerd zijn. We kunnen het ons niet veroorloven dat het zo doorgaat, zeker niet waar we het de hele tijd zien.”

Een optie die al vaak geopperd werd is het gebruik van technologie om te bepalen of een rijder al dan niet een overtreding begaan heeft maar Ben Sulayem laat weten dat de FIA daar niet de middelen voor heeft.

“Het gebruik van technologie moet er zijn. Het wordt op veel gebieden gebruikt maar de FIA heeft meer middelen nodig om te investeren in de sport.

“Ik verstop me hier niet: we hebben meer middelen nodig. Ik bedoel, het gaat hier om 20 miljard dollar en we kunnen het niet runnen met een klein budget.”

Een oplossing zou kunnen zijn dat de eigenaar van de sport, Liberty Media, financieel zou kunnen bijspringen.

“Onze overeenkomst moet beter”, zei hij. “Je moet één ding onthouden: wij zijn eigenaar van het kampioenschap. Ik vertegenwoordig de verhuurder en wij leasen het.”

“Onze missie is anders dan die van Liberty maar we zitten in hetzelfde schuitje. We moeten deze grote verantwoordelijkheid niet dragen met een klein budget. We zijn transparant.”

“Dit is wat het kost. Mensen scheppen op over hoeveel elk F1-team waard is maar de FIA zou vrij moeten zijn en de middelen moeten hebben om het op de beste manier te runnen.

“Elke keer als we beter zijn maken we de teams beter en maken we de sport beter.”