FIA wil standaardsysteem om bandendruk en bandentemperatuur te controleren

Vanaf 2021 wil de FIA over een standaardsysteem beschikken waarmee het de bandendruk en bandentemperatuur kan controleren.


In het verleden was er al meermaals heel wat te doen rondom de bandendruk die de teams tijdens specifieke raceweekends of op specifieke circuits dienden te hanteren. Tijdens raceweekends wordt vaak een specifieke bandendruk voorgeschreven en soms wordt daar al eens een inbreuk op begaan.

Op dat vlak was er vaak ook een discussie over het moment en onder welke omstandigheden de FIA de bandendruk van de wagens controleerde. Zo viel het in het verleden al voor dat een vermeende inbreuk geklasseerd werd omdat de omstandigheden waarin de controle plaatsvond discutabel was.

Vanaf 2021, het moment waarop de F1-bolides met 18 inch-banden rijden, wil de FIA echter een standaardsysteem introduceren zodat er gedurende een volledig raceweekend gegevens beschikbaar zijn over de bandendruk en de bandentemperatuur.

Doordat de FIA vanaf dan de bandentemperatuur constant kan monitoren kan het ook controleren of het vanaf 2021 geldende verbod op het gebruik van bandenwarmers wordt gerespecteerd. De FIA kan tevens constant controleren of niemand met een lagere bandendruk rijdt dan de minimale bandendruk die wordt voorgeschreven.

De FIA heeft nu een tender uitgeschreven door een zogenaamd ’tyre pressure monitoring system’. Kandidaten kunnen zich tot 30 augustus aanmelden en de winnaar van de tender wordt uiterlijk tegen 4 oktober bekendgemaakt.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}