FIA zet met nieuwe ‘safeguard clause’ Ferrari buitenspel

De FIA heeft een nieuwe maatregel ingevoerd waardoor er geen unanimiteit meer nodig is voor sommige aanpassingen in het reglement.


Snel en doortastend handelen, dat is noodzakelijk om de coronacrisis aan te pakken. Niet alleen de centrale banken en overheden moeten dat doen, ook de FIA moet dat doen om heel wat F1-teams te helpen overleven.

Om de coronacrisis het hoofd te bieden werden er al verschillende aanpassingen aan het reglement gedaan, denk bijvoorbeeld maar aan het uitstellen van het compleet nieuw technisch reglement van 2021 naar 2022. Ook zal er in 2021 met hetzelfde chassis als in 2020 moeten gereden worden.

Maar er is meer nodig want voor veel aanpassingen was tot dusver een unanimiteit noodzakelijk. Met een de introductie van enkele noodmaatregelen kreeg FIA-president Jean Todt in maart al meer macht maar de FIA gaat nu nog een stap verder.

Met de introductie van een zogenaamde ‘safeguard clause’ heeft de FIA geen unaniem akkoord meer nodig om aanpassingen te doen die gelden voor het volgende F1-seizoen. De FIA kan daarmee onder andere zelf eenzijdig een oplossing uitwerken voor het verder verlagen van het budgetplafond in 2021.

Onder andere Ferrari is tegen een serieuze bijkomende verlaging van het budgetplafond. De ‘safeguard clause’ zet Ferrari zo eigenlijk buitenspel want vanuit Italië kunnen ze een aanzienlijke verlaging van het budgetplafond niet langer eenzijdig blokkeren.

“In buitengewone omstandigheden, en als de FIA het het voor het kampioenschap of voor de klasse in kwestie, het van doorslaggevend belang acht, dan volstaat vanaf nu instemming door een meerderheid van de ingeschreven deelnemers,” zo luidt het in artikel 18.2.4 dat werd toegevoegd aan de ‘International Sporting Code’.

Enkel een tegenstem van Ferrari, of Red Bull Racing dat eveneens tegen een serieuze verlaging van het budgetplafond is, zal dus niet langer volstaan. Ferrari kan theoretisch wel naar haar veelbesproken ‘vetorecht’ grijpen, al is het maar de vraag of het dat zou willen doen.

Indien de meerderheid van de F1-teams een akkoord bereikt over een verdere verlaging van het budgetplafond dan zou de FIA door de ‘safeguard clause’ ook daadwerkelijk een budgetplafond lager dan 150 miljoen dollar introduceren. Het oorspronkelijke budgetplafond lag trouwens op 175 miljoen dollar.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print