Force India: “De virtuele safety car hield ons van het podium”

Robert Fernley, de adjunct-teambaas van Force India, en Otmar Szafnauer menen dat Force India in Mexico een podiumplaats had kunnen bemachtigen indien er geen virtuele safety car zou zijn geweest. Ocon reed na de eerste ronde namelijk al tweede, terwijl zijn teamgenoot Perez ook al opgeschoven was naar de vijfde plaats.

Door de druk van Kimi Raikkonen werd Perez echter gedwongen tot een vroegtijdige pitstop tijdens het achttiende rondje van de grand prix. Doordat hij de pits indook ontstond een kettingreactie waardoor Ocon twee ronden later ook al binnen kwam. Hun strategie liep echter in de soep doordat Raikkonen geen achterstand opliep door te pitten tijdens de virtuele safety car.

Uiteindelijk bereikte Ocon als vijfde de finishlijn en kwam Perez als zevende aan de eindmeet. Fernley verdedigt echter de strategie van Force India. Volgens hem moesten ze een andere wending aannemen dan de topteams om kans te maken op een podiumplek.

“We waren voor het podium aan het gaan. Normaal houden we geen rekening met Mercedes, Ferrari en Red Bull omdat we ze gewoonweg niet kunnen verslaan. We zagen het als een kans, maar uiteindelijk hadden we niet genoeg snelheid om de Ferrari’s achter ons te kunnen houden.”

“Omdat we voor het podium gingen, kozen we voor deze strategie om de undercuts van de andere teams te ontlopen. Door de virtuele safety car viel ons plan echter in duigen en kon Vettel ons passeren,” aldus Fernley

Hoewel men kon begrijpen waarom Perez eerder binnenkwam, stonden velen te kijken dat Ocon ook al een pitstop maakte terwijl hij al zover naar voren was gekomen. Szafnauer verklaarde waarom men dit deed.

“Raikkonen zat achter ons aan. Ik denk dat hij gevraagd werd om het omgekeerde van Ocon te doen. Als je over een snellere bolide beschikt kan je een under- en overcut doen. Als we Ocon niet hadden binnen laten komen dan was Raikkonen de pits ingereden en kon hij een ronde in frisse lucht rijden alvorens Ocon zou binnenkomen.”

“Wij pitten, hij niet. Wij hebben nieuwe banden en hij oude. Zou hij ons nog kunnen pakken of niet? Uiteindelijk bleef hij zo lang doorrijden dat hij ongeveer twaalf seconden voorsprong opliep door de virtuele safety car. Dit weten we omdat er een gat van tien seconden was tussen hem en ons. We waren dus gedoemd als we niet hadden gepit, maar nu waren we ook gedoemd door de virtuele safety car,” sloot Szafnauer af.

Geschreven door Anouck Jaspers
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}