Force India stelt VJM03 voor

Bij de renstal Force India stelde men vandaag haar nieuwste wagen voor, de VJM03. Simpelweg een evolutie op de VJM02 maar dan met de nodige aanpassingen om aan het reglement te voldoen.
In 2009 konden we nog allemaal genieten van een spannende race op het circuit van Spa-Francorchamps alwaar Kimi Raikkonen geluk had dat zijn wagen over het Kinetic Energy Recovery System beschikte. De VJM02 van Giancarlo Fisichella plake zowat onder de achtervleugel van de F60 wat er niet veel later trouwens voor zorgde dat Fisichella in die tweede F60 werd geplaatst als vervanger van Luca Badoer.

In die F60 bakte de Italiaanse rijder er al meteen heel wat minder van en dat wilde dus met andere woorden zeggen dat de VJM02 een erg competitieve wagen was. Op bepaalde circuits alvast!

In 2010 zal Force India dus met een evolutie van de VJM02 opdagen, de VJM03. Als rijders stelde het Tonio Liuzzi aan en net als in 2009 opnieuw Adrian Sutil. Net als alle andere wagens van 2009 moest ook de wagen van Force India enkele drastische veranderingen ondergaan. Een grotere benzinetank viel uiteraard sowieso niet uit te sluiten maar wat alle overige verbeteringen betreft is men bij Force India vooral de resultaten van 2009 eerst eens grondig gaan observeren.

“In 2009 was onze VJM02 erg snel op de circuits waar de neerwaartse druk laag lag. Voor de wagen die we in 2010 gebruiken zijn we dus vooral op aerodynamisch gebied gaan uitzoeken waar we konden verbeteren. Aangezien niet elk circuit van dezelfde aerodynamische afstellingen afhangt zijn we dus gaan werken aan een pakket dat ook competitief is op circuits waarbij de neerwaartse druk hoog ligt. Ik verwacht dus vooral dat we een efficiënte wagen hebben kunnen bouwen”

“Verder moesten we natuurlijk ook rekening gaan houden met de wijzigingen in het reglement voor 2010. Deze wijzigingen hadden een duidelijke invloed op meerdere aspecten van de nieuwe wagen, vooral wat het design betreft. De wagen moet van meer brandstof kunnen worden voorzien en dan spreken we toch al van het dubbele van in 2009. De wagen werd er langer en breder door, wat opnieuw een invloed had op de aerodynamica van onze VJM03. Ook moesten we rekening houden met de beschrijvingen in het reglement wat onze diffuser betreft”, aldus Mark Smith.

Voor alle duidelijkheid vertellen we er graag nog eens bij dat teameigenaar Vijay Mallya onlangs beloofde zijn verplichtingen aan het Britse Company House na te komen en dat hij daardoor de renstal van haar deelname in 2010 blijft verzekeren. De Britse overheid dreigde er namelijk mee de renstal op te doeken.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print