Frederic Vasseur deelt steek uit aan Max Verstappen: “Hij heeft al meer fouten gemaakt dan de voorbije drie jaar samen”

Ferrari
Ferrari

Volgens Ferrari-teambaas staan ze bij Red Bull Racing wel degelijk onder druk nu Ferrari en McLaren serieus zijn genaderd. Dat is volgens Vasseur ook te merken bij Max Verstappen die al meer fouten heeft gemaakt dit seizoen.

In Miami werden Max Verstappen en Red Bull verslagen door Lando Norris en McLaren terwijl Verstappen in Imola maar zeer nipt dezelfde combinatie achter zich wist te houden. En ook tijdens het voorbije raceweekend in Monaco liep het niet goed voor Red Bull.

Tijdens de oefensessies worstelden beide rijders met de wagen en geraakten ze niet goed op snelheid. Tijdens de kwalificatie werd Sergio Perez in Q1 uitgeschakeld terwijl Max Verstappen een foutje maakte en daardoor niet verder geraakte dan de zesde tijd. Volgens Vasseur is het bemoedigend om te zien hoe ze ook Red Bull nu veel moeilijker kunnen ‘herstellen’ van de foutjes die ze maken.

“Ik wil geen conclusies trekken over dit raceweekend, maar wanneer je naar de voorbije twee of drie raceweekends kijkt dan denk ik dat Max Verstappen meer fouten heeft gemaakt dan de voorbije drie seizoenen,” aldus Ferrari-teambaas Frederic Vasseur.

“wanneer je iedere keer met de strategie en al de rest in je comfortzone kan blijven dan maak je geen fouten. Ze bevonden zich in die situatie maar nu moeten ze meer pushen.”

Volgens Vasseur is de voorsprong die Max Verstappen en Red Bull op de concurrentie hadden aanzienlijk verminderd en dat zorgt ervoor dat ze veel meer onder druk staan.

“We konden hen gewoon niet zien, het was duidelijk dat ze zelfs niet op de limiet moesten rijden,” vertelt Vasseur daarover. “Vorig jaar hadden ze een behoorlijke voorsprong waarbij we tijdens de kwalificatie af en toe met hen konden strijden. Maar tijdens de race waren ze gemiddeld zo’n vier à vijf tienden sneller.”

“Wanneer je vier of vijf tienden sneller bent betekent het dat je eigenlijk geen risico loopt.”

“Ik geloof dat het in Jeddah was dat Max vorig jaar van op P9 aan de race begon en na drie ronden aan de leiding reed. In Oostenrijk reed hij zelfs de pits in om tijdens de laatste ronde de snelste ronde te kunnen rijden, dat betekent dat je meer dan een pitstop voorsprong hebt.”

“Wanneer je onder die omstandigheden een fout maakt dan zijn er niet zoveel gevolgen maar dat is dit jaar niet meer het geval.”

“Dat lukt niet meer tegenover ons, maar ook niet meer tegenover McLaren want ook McLaren bevindt zich veel dichter en het is van deze strijd dat we het beste moeten zien te maken.”