Geeft Ferrari met nieuw motorconcept iedereen het nakijken in 2022?

Ferrari
Ferrari

Volgens Mark Hughes heeft Ferrari ambitieuze plannen voor een nieuwe power unit in 2022, dat schrijft hij in zijn column voor ‘The Race.’

Volgend jaar wordt op motorisch gebied een cruciaal jaar voor Ferrari want de motorontwikkeling wordt bevroren tot het einde van 2025, het einde van het turbo hybride-tijdperk. 

In 2019 beschikte de Scuderia nog over een enorm krachtige motor maar bij nader onderzoek bleek daar toch een reukje aan te zitten. De FIA en Ferrari kwamen tot een geheime overeenkomst en het resultaat was dat ze in Maranello noodgedwongen aan de slag moesten op motorisch gebied.

Daarbij werd met twee richtingen rekening gehouden, of het huidige concept zou worden doorontwikkeld, of er zou gekozen worden voor een geheel nieuwe concept. 

In zijn column voor ‘The Race’ schrijft Mark Hughes het volgende: “Hoewel Ferrari het concept van de split turbo – waarbij de compressor vooraan op de motor is gemonteerd en de turbine verder naar achteren, verbonden door een as die door de motor loopt – van nabij heeft bekeken, heeft het besloten die filosofie niet te volgen voor de nieuwe motor.”

“De innovaties omvatten onder meer de intercooler-oplossing en er wordt aangenomen dat er aanzienlijke winst is geboekt in het elektrische systeem van de energierecuperatie, maar de echte innovatie zou wel eens in de verbrandingstechnologie kunnen zitten.”

“Een supersnelle ontsteking combineren met manieren om het inlaatmengsel turbulenter – en dus explosiever – te maken en de vlam snel naar de randen van de verbrandingskamer te laten uitslaan, zijn de absolute sleutels om de verbranding te verbeteren en de brandstofdruk van 500 bar die volgens de huidige voorschriften is toegestaan, te maximaliseren.”

“Hoewel de architectuur ‘conventioneel’ zal blijven wat betreft de layout van de turbo, zullen de intercooler en andere veranderingen een aanzienlijk compacter pakket mogelijk maken dan de huidige unit.”

Daarmee slaat Ferrari een andere weg in dan Mercedes en Honda, die gebruik maken van de split-turbo technologie en ook Renault zal dat vanaf volgend jaar naar alle waarschijnlijkheid gaan doen. 

Het wordt dus afwachten wie het bij het rechte eind heeft, misschien heeft Ferrari wel het gat in de markt gevonden …