Lewis Hamilton uit kritiek op F1-bolides die steeds ‘zwaarder’ worden: “Echt ecologisch is dat niet”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Doorheen de jaren zijn de F1-bolides steeds groter en zwaarder geworden. In het verleden kwam daarop al kritiek maar zevenvoudig F1-kampioen Lewis Hamilton bracht het onderwerp onlangs in Baku opnieuw op tafel.

Hamilton is naast jarenlang een voorvechter voor meer diversiteit en tegen racisme ook een ‘groene’ jongen. Hamilton wil dat we meer doen voor de natuur en het milieu, iets dat niet echt strookt met het F1-piloot zijn waarbij je rondjes rijdt in een brandstof verslindende F1-bolide.

Toch wil Hamilton ook op dat vlak zijn steentje bijdragen door kritiek te uiten op het toenemende gewicht van de F1-bolides en de invloed daarvan op het milieu.

In 1995 woog een lege F1-bolide zonder brandstof 595 kg. tegen 2010 was dat al 620 kg en met de introductie van de hybridemotoren in 2014 steeg dat gewicht al naar 691 kg. Daar stopte het echter niet want omwille van diverse reglementswijzigingen de voorbije jaren, waaronder de introductie van de Halo, steeg het gewicht verder naar 752 kg.

“Ik begrijp niet waarom de F1-bolides steeds zwaarder worden, zeker wanneer je weet dat er steeds meer gesproken wordt over het duurzamer maken van de sport,” vertelde Hamilton afgelopen weekend in Baku.

“Door de wagens steeds zwaarder te maken verbruik je steeds meer brandstof. Dat is niet echt de juiste richting die je uitgaat.”

Volgens Hamilton zorgden de huidige F1-bolides er ook voor dat het racen er niet eenvoudiger op geworden is, zeker op bepaalde circuits.

“Lichtere wagens zijn wendbaarder, in Baku heb je brede stukken maar op andere circuits is het veel smaller. In Monaco was het altijd al bijna onmogelijk om in te halen maar nu zijn de wagens gewoonweg te groot voor dat circuit.”

“Zoals ik reeds vertelde, de F1-bolides worden steeds zwaarder en dat betekent dat we meer energie nodig hebben grotere remmen, meer remstof enzovoort. Dat begrijp ik echt niet.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print