Ging de FIA in de fout?: George Russell schreeuwt moord en brand na zijn crash in Australië: “Waar bleef in Godsnaam die rode vlag?”

F1 - Twitter
F1 - Twitter

George Russell opperde uitbundig over de boordradio voor de rode vlag nadat hij tijdens de GP van Australië tegen het einde van de race gecrasht was en in een gevaarlijke positie tot stilstand was gekomen. Tot zijn grote verbazing werden deze oproepen genegeerd. Men kan het hem niet kwalijk nemen voor de bewuste boodschap, het is eerder een verontrustende waarschuwing voor de FIA.

Als we het over racen hebben dan loert het gevaar altijd om de hoek en in een fractie van een seconde kan een normale situatie veranderen in iets ernstig. Tijdens de GP van Australië afgelopen weekend ging het in de voorlaatste ronde mis voor George Russell. Op het einde van zijn crash stond namelijk de Mercedes van Russell op zijn kant en dat midden op de racelijn, dergelijke soort crashes staan bekend als één van de gevaarlijkste situaties die zich kunnen voordoen.

De paniek in zijn stem die te horen was over de boordradio was duidelijk aanwezig. Het gevaar is altijd aanwezig als je in de wagen zit en overal op de baan kan het ergens mislopen.

Ondanks de pleidooien koos de wedstrijdleiding ervoor om de race onder Virtual Safety Car-omstandigheden te laten eindigen. Een beslissing die oproept tot vragen, zeker gezien de ernstige incidenten in het niet al te verre verleden.

Twee jonge rijders, Anthoine Hubert en Dilano van ‘t Hoff zijn sinds 2019 om het leven gekomen door zijdelingse aanrijdingen. De FIA voert non-stop onderzoek uit naar meer veiligheid, ze mogen daar gerust lof voor krijgen maar de consistentie in hun beslissingen is soms ver zoek.

Het was voor iedereen duidelijk dat Russell zich op een gevaarlijke plek bevond, elke botsing tegen zijn wagen had ernstig geweest. Weer een reden dus om de wenkbrauwen te fronsen want een safety car of een rode vlag was uiteraard veel veiliger geweest, veiligheid had dus voorop moeten staan, ook al zou die eventueel het resultaat van de race beïnvloed kunnen hebben.

Het mag dus gezegd worden dat de FIA hierin niet de juiste beslissing heeft genomen, het is zeker een beoordelingsfout en processen moeten worden herzien. 

Uiteindelijk bleef Russell ongedeerd maar er is maar één misstap nodig voor een ramp in de F1 en de sport mag zich gelukkig prijzen dat er in Albert Park niets ernstigs is gebeurd.

Er zullen ongetwijfeld gesprekken over de kwestie plaatsvinden tijdens de volgende rijdersbriefing tijdens de Grand Prix van Japan, het mag duidelijk zijn dat de FIA beter haar oren kan spitsen en luistert naar wat de rijders hierover vinden. 

Geschreven door Vincent Bogaerts