Amper 7 wagens haalden het einde van deze slopende eerste race. Hierbij kwam Mclaren het sterkst voor de dag. Het team was op weg naar een dubbel, maar de SC-interventies kwamen slecht uit voor Kovalainen. Hij eindigde als 5de. BMW had na de kwalificatie zicht op een podium met Kubica, maar uiteindelijk zou ploegmaat Heidfeld het podium bestijgen als tweede. Nico Rosberg haalde met een derde plaats zijn eerste podium. Kimi Raïkkönen lag op een derde plaats na de laatste SC, maar een te optimistische inhaalbeweging op Kovalainen en een Ferrari die hem in de steek liet, leidden tot een opgave.
De start van het seizoen leverde een chaotische eerste ronde op. Massa startte sterk en probeerde Kovalainen te passeren in de eerste bocht. De Fin gaf geen haarbreed toe en raakte Massa achteraan, waardoor de Ferrari-piloot richting de muur gestuurd werd. Na een nieuwe neus gemonteerd te laten hebben en na een extra tankstop, kon hij gaan achtervolgen.
Achteraan het peloton had het gewriemel grotere gevolgen. Davidson en Sato raakten mekaar, net als Webber en Button. Fisichella, Vettel en Piquet hadden ook prijs. Piquet kon echter zijn race wel voortzetten. 1 ronde afgelegd, 1 SC en 5 opgaves (Sato kon voortrijden).
Bij Williams verliep de start zeer vlot voor Nico Rosberg: van P7 naar P4, achter Hamilton, Kubica en Kovalainen.
Na de eerste ronden kwam de rust terug in het peloton
Alonso en Raïkkönen, die na de kwalificatie op achtervolgen aangewezen waren, kwamen zonder kleerscheuren uit het geharrewar. Nadat de SC van het toneel verdween in de derde ronde, reden ze op een 5de en 7de positie. Nadien zaten ze vast achter resp. Barrichello en Coulthard. Doordat ze voor een éénstopsstrategie hadden gekozen, schoven ze met de pitstops van de anderen op naar P3 en P6.
Met nog 33 ronden voor de boeg probeerde Massa Coulthard in te halen in de eerste bocht. De wagens raakten elkaar. Na een brutaal contact met de kerbs braken de wielen en achterophanging af van Coulthards bolide. Massa’s Ferrari leek onbeschadigd, maar uiteindelijk moest de Braziliaan ook opgeven. De SC kwam tussenbeiden om de brokstukken te ruimen. Hierna stond de teller al op 9 opgaves. Eerder hadden Sutil en Trulli de strijd al moeten staken.
Mclaren had ondertussen een dubbel in het vooruitzicht, met Hamilton op kop. Kubica en Heidfeld lagen op de derde en vierde plaats, voor Alonso en Rosberg. Bij het binnenkomen van de Safety Car probeerde Raïkkönen Kovalainen in te halen. Een eerste poging mislukte; een tweede leek te lukken, maar Kimi verremde zich. Hij kon zich nog bevrijden uit de grindbak, maar alle winst was verloren, daar hij nog moest pitten.
De opgaves van Piquet en Sato brachten het totaal al op 11. De helft van het veld was al verdwenen uit de race.
Timo Glock, die voorlaatste was, voor Raïkkönen, ging in bocht 12 veel te breed, werd de lucht ingekatapulteerd en, net als bij DC, braken de assen. SC-interventie nr. 3.
Tijdens de SC gaat Barrichello pitten. Hij reed toen rond op een 4de plaats, achter de Mclarens en Heidfeld. Rubinho maaide de tankman echter omver en daarenboven tankte hij terwijl dit niet toegelaten was. Daar ging de Honda’s hoop. Een Stop&Go van 10 seconden sloeg Barri terug naar de laatste plaats. Nadat de SC voor de laatste keer terug de pits indook, raakten Kubica en Nakijma elkaar in de voorlaatste bocht. Kubica moest opgeven, de Japanner kon na een pitstop nog doorrijden. Deze SC kwam slecht uit voor Kovalainen die even later moest pitten, en hierdoor teruggeslagen werd.
Met nog een tw