GP Japan: Overwinning Hamilton in gevaar?

Formule 1 officials zijn een onderzoek gestart naar het rijgedrag van Hamilton tijdens de Grote Prijs van Japan vorige zondag. Het onderzoek komt er na klachten van andere rijders.

Mark Webber geeft Hamilton de schuld van de aanrijding tussen hem (Webber) en Vettel tijdens een safety car periode.

"Hamilton deed niet wat hij moest doen achter de safety car. Er zat geen enkele lijn in wat hij deed. Als het droog is kan mijn moeder Lewis volgen achter de safety car, daar is niets moeilijk aan. De job van de man direct achter de safety car is die safety car volgen en als je dat niet doet zorgt dat voor problemen. Ik begrijp dat hij wat probeert wanneer de lichten van de safety car uit zijn, maar als die lichten aan zijn moeten we gewoon achter de safety car blijven."

"Lewis heeft goed gereden tijdens de race en verdiende te winnen maar ik ben niet zeker of hij zo goed werk leverde achter de safety car."

Vettel geeft toe dat hij zelf in de fout ging, maar dat ook Hamilton mede aan de oorzaak van de aanrijding lag.

"Het was mijn schuld, maar het is duidelijk dat er geen ritme in zijn rijden zat. Op het moment van de aanrijding was ik afgeleid doordat ik naar rechts keek. Ik was er zeker van dat Hamilton opgaf. Het leek alsof hij geen aandrijving meer had, toen ik terug naar voor keek, keek ik recht op de achterkant van Mark’s wagen."

Landgenoot Button reed op het moment van de aanrijding op een 4e plaats en ook hij vondt het gedrag van Hamilton vreemd.

"Hij wist dat de safety car niet binnen kwam maar hij bleef toch hard remmen in de laatste sector, waardoor iedereen heel dicht bij elkaar kwam. Op dat moment schoot hij weer weg, om meteen weer hard te remmen. 

In de paddock wordt gesugereerd dat de commissarissen Hamilton 10 plaatsen achteruit willen zetten op de grid in China. Ook een mogelijk verlies van de behaalde punten in Fuji zou tot de mogelijkheden behoren. De regels van de FIA stellen dat wanneer de safety car rondrijdt de raceleider binnen 5 wagenlengtes van de safety car moet blijven.