De Brit Lewis Hamilton ging als eerst over de finish na een licht verregende Monegaskische race. Doordat Räikkönen op het einde in de fout ging na al een drive-through gekregen te hebben, neemt Hamilton de leiding in het kampioenschap over. Kubica reed een zeer degelijke race en ging in tegenstelling tot vele anderen niet in de fout en verdiende zo een tweede plaats. Massa kon zijn pole niet verzilveren maar kon toch nog een derde plaats binnenhalen.
Een regenbui in de voormiddag zou een natte race opleveren. Op de grid plaatsten de Ferrari-mechaniekers de banden te laat op de bolide van Räikkönen en dit leverde hem tijdens de race een drive-through op. Kovalainen moest vanuit de pitlane starten, omdat hij problemen had bij het starten voor de opwarmronde. De meeste piloten kozen voor natweerbanden, behalve Glock en Piquet. Zij gingen voor de extreemweerbanden.
Hamilton had de betere start van de top en kon direct de tweede plaats overnemen van Kimi. Massa volgen zat er evenwel niet in. Maar ook Räikkönen moest de Braziliaan laten gaan. Na zes ronden in de race had Hamilton drie seconden achterstand op Massa en Räikkönen 10. Op dat moment waren er al extra ongeplande pitstops gebeurd in het peloton, om afgebroken voorvleugels te vervangen. Ook Hamilton kon langsgaan in de pits. Bij het uitkomen van Tabac raakte hij rechtsachter de armco en kwam de band van de velg. Lewis werd teruggeslagen naar P5, maar had het geluk dat door een crash van zowel Coulthard en Bourdais vlak voor Casino de safety car ingezet werd. Hierdoor werd LewisÂ’ achterstand weggewerkt. Vlak voor dit incident had ook Alonso in Casino de armco al geraakt en mocht hij nieuwe banden gaan ophalen in de pits. Nadat de SC terug binnenkwam, had de Spanjaard weer prijs. Bij een poging Heidfeld in te halen in Loews, raakte hij de Duitser en mocht hij weer pitten.
Felipe Massa leidde op dat moment nog steeds de race voor Kubica, Hamilton en Räikkönen. Dit zou echter niet lang meer duren. In Ste Dévote ging Massa even rechtdoor en verloor hij zo de leiding aan Kubica. De eerste reguliere pitstops kwamen er echter aan na een 20-tal ronden in de race. De Pool ging als eerste pitten, en kwam zo achter Hamilton terecht. Massa bleef echter een tiental ronden langer doorgaan voor zijn eerste stint.
Räikkönen had na zijn drive-through nog de vierde plaats in handen, tot ook hij in Ste Dévote rechtdoor ging, zijn neus beschadigde en nogmaals mocht pitten. Zijn winstkansen waren nu wel heel klein geworden.
Hamilton kon door zijn vroege eerste, ongeplande stop, langer doorgaan dan de rest. Van zodra ook Massa gepit had, legde de Brit de pees er hard op. Hij reed een voorsprong van meer dan 40 seconden bijeen, waardoor hij kon pitten zonder de leiding te verliezen. Tijdens de tweede reeks reguliere stops kozen vele piloten voor de slicks, ondanks dat het nog redelijk nat was. Maar stilaan leverde deze keuze wel op. Er werd nog wel regen voorspeld, maar uiteindelijk viel die er tijdens de race er niet uit.
Lewis leidde de race dus voor Kubica, Massa en Räikkönen. Achter dit kwartet was Adrian Sutil bezig aan een zeer sterke race met zijn Force India. Na de eerste safety car interventie dook de Duitser op in de top zes en kon zich daar goed handhaven.
Met een droge baan leek het erop dat de rust teruggekeerd was. Het peloton werd met nog 17 ronden te gaan opgeschrikt door een crash van Nico Rosberg bij het ingaan van Piscine. De safety car werd voor een tweede keer ingezet. Wanneer de brokstukken na 5 ronden geruimd waren en de SC terug de pitlane ingedoken was, verremde Räikkönen zich na de tunnel en ramde Sutil die vlak voor hem reed. Sutil moest opgeven en Räikkönen kon voor een derde keer gaan pitten. Het sprookje had echter geen goed einde voor de Duitser Sutil.
Voor Hamilton dan weer wel. Hij won in zijn tweede jaar voor het eerst in Monaco. Kubica werd tweede voor Massa. Webber was vier