Circuit: Circuit National de Spa-Francorchamps
Plaats: Francorchamps, België
Lengte: 7.395 km
Ronden: 44
Totaal: 306,944 km
Ronderecord: Kimi Räikkönen – McLaren – 1’45.108
Eindelijk is het dan weer zover. Na een jaar afwezigheid slaat het F1- circus zijn dure motorhomes weer op in Francorchamps. Het afgelopen jaar heeft men niet stilgezeten. Er werd een heel nieuw pitgebouw opgetrokken en enkele bochten werden aangepast. Het rechte stuk van start en finish werd verlengd en La Source werd verbreed. Ook de laatste bocht van het circuit, de "bus stop" werd nogmaals veranderd.
Het circuit van Spa-Francorchamps ontstond toen 2 mannen, Jules Thier, directeur van de krant La Meuse, en Henri Langlois van Ophem, voorzitter van de Koninklijke Automobielclub België, op het idee kwamen om op de wegen tussen Malmedy, Stavelot en Francorchamps een racecircuit te creëren. Het werd meteen een succes. Spa-Francorchamps behoorde tot de beste circuit te wereld en behoort samen met Monza en de oude Nürburgring tot de mooiste en gevaarlijkste F1-parcoursen in de geschiedenis. In die tijd was het circuit 14 km lang maar in 1970 werd er geen Grand Prix meer gereden op dit oude circuit. De gevaarlijke omstandigheden verplichtte de organisatie er toe om een afsnijding in te voegen van Les Combes naar Fagnes. Zo ontstond het 6.9 km lange circuit én de beroemdste bocht ter de wereld "Eau Rouge". Er werd terug geracet voor het WK Formule 1 vanaf 1983.
Doorheen de jaren zorgde de unieke lay-out en de onvoorspelbare weersomstandigheden van de Ardennen voor enkele spectaculaire races. Wie herinnert zich niet de gigantische startcrash en de knotsgekke race in het seizoen 1998, of het ongelooflijke inhaalmanoeuvre van Mika Hakkinen op Michael Schumacher met Ricardo Zonta op de eerste rij in 2000 ? Hopelijk krijgen we dit jaar opnieuw zo’n adembenemende race te zien.
Een rondje op het circuit van Spa-Francorchamps
We gaan van start voor het nieuwe pitgebouw en rijden meteen richting "La Source". De bocht ligt iets breder met vooral een veel grotere uitloopstrook. Ongeveer 80 km per uur door de bocht naar rechts en opschakelen langsheen de oude pits en de startlijn van andere raceklasses richting Eau Rouge. Steil bergop links-rechts, liefst vol gas natuurlijk. Snelheden rond 270 km/u en links door de Raidillon. Meteen plank gas verder het "Kemmel" rechte stuk op. Met 310 km/u komen de wagens dan aan Les Combes. Een rechts-linkse chicane. Bij de exit meteen een volgende bocht naar rechts en bergafwaarts via een heel kort recht stukje naar de haarspeldbocht "Rivage". Een heel trage bocht tegen 100km/u. Uitaccelereren richting een knik naar links die ons op het rechte stuk richting Pouhon brengt. Pouhon is een snelle dubbele linkse, heel uitdagend in 5e versnelling en bij de exit meteen doorschakelen naar 6e. De wagens rijden dan richting Fagnes, een snelle chicane rechts-links in 4e versnelling. Opschakelen richting Stavelot. Een trage rechtse in 2e versnelling gevolgd door een snellere rechtse die ons op een recht stuk brengt. Dit recht stuk wordt onderbroken door een zeer spectaculaire bocht, Blanchimont. Supersnel naar links tegen 300 km/u en dan meteen in de remmen voor de nieuwe Bus stop, hoewel deze bocht eigenlijk niet meer bij deze naam past. Hij bestaat nu uit een trage rechtse en een trage linkse die bijna meer dan 90° bochten zijn. Zo komen de rijders opnieuw aan op het rechte stuk van start/finish klaar voor opnieuw 7 km vol uitdagingen.
De weersvoorspelling voor het weekend
Voorlopig wordt er geen regen voorspeld voor het weekend.
Op vrijdag krijgen we lichte