GP van Brazilië: Max Verstappen wint spektakelrace en doet uitstekende zaak in het kampioenschap

Red Bull Content Pool
Red Bull Content Pool

Na een spectaculaire kwalificatie kregen we ook een spectaculaire race waarin Max Verstappen uiteindelijk op dominante wijze de race in de regen wist te winnen.

Na een spectaculaire kwalificatie kregen we een chaotisch begin van de GP van Brazilië. Al tijdens de formatieronde ging Lance Stroll van de baan en belandde hij in de muur nadat de achterkant van zijn wagen plots leek te blokkeren.

Vervolgens probeerde Lance Stroll opnieuw weg te rijden maar terwijl hij door de grindbak reed kwam hij vast te zitten.

Vervolgens namen verschillende wagens aan het einde van het rondje plaats op de verkeerde gridpositie.

We kregen vervolgens een ‘afgebroken start’ maar Norris reed terwijl onder oranje knipperlichten weg en werd vervolgens onderzocht voor het het incident. Bij het begin van de race meteen veel werk voor de stewards.

Uiteindelijk kregen we nog een formatieronde waarna de GP van Brazilië eindelijk echt van start kon gaan. Tijdens de formatieronde waren ook al dreigende regenwolken te zien die richting het circuit kwamen.

George Russell veroverde bij de start de leiding in de race, Lando Norris kwam als tweede uit de eerste bocht. Max Verstappen kende een erg goede start en won tijdens de eerste ronde meteen enkele plaatsen.

Sergio Perez kende een veel minder goede eerste ronde, de Mexicaan spinde en viel terug naar de laatste plaats in de race. Een uitstekend begin voor Verstappen, een dramatisch begin voor Perez.

Max Verstappen was ondertussen bezig aan een erg sterk begin van de race, de race was nog maar net begonnen en hij reed al in de punten. Verstappen slaagde er zelfs met sprekend gemak in om Oscar Piastri in te halen, Piastri leek verrast door het manoeuvre van Verstappen.

Lewis Hamilton kende tot dusver een erg moeizame race, Hamilton spinde in bocht 13, de zevenvoudig wereldkampioen deed zijn beklag over de wagen.

Tegen ronde 16 reed Max Verstappen al vlak achter Charles Leclerc en Esteban Ocon, daarmee had Verstappen dus eigenlijk aansluiting gevonden bij de vierde en vijfde plaats en erg belangrijke wk-punten.

In ronde 20 en 21 begon het even harder te regenen, niet ideaal voor de rijders die op sterk versleten intermediates aan het rijden waren, intermediates die steeds meer naar slicks begonnen te neigen.

In ronde 25 kwam Charles Leclerc binnen voor een nieuw setje intermediates. Leclerc viel daardoor terug naar de dertiende plaats, zou deze strategische keuze beloond of afgestraft worden?

Nico Hulkenberg spinde in ronde 28 en kwam met zijn Haas F1-bolide aanvankelijk vast te zitten. Daardoor kregen we een virtuele safety car.

Verschillende wagens kwamen binnen voor een pitstop maar de wagens helemaal vooraan waren de ingang van de pitlane al gepasseerd.

Uiteindelijk kwamen raceleider George Russell en Lando Norris aan het einde van hun rondje toch binnen, tegelijkertijd gingen de hemelsluizen volledig open. Vreemd genoeg ging Max Verstappen wel gewoon door en kwam hij niet binnen. De virtuele safety car verdween omdat Nico Hulkenberg alsnog verder kon rijden.

Bij Red Bull leken ze te gokken op een rode vlag maar uiteindelijk kwam gezien de hevige regen de safety car op de baan. Daarmee verdwenen de verschillen tussen de rijders en leek Red Bull strategisch in de fout te zijn gegaan.

Na enkele ronden achter de safety car kregen we echter plots toch een rode vlag. Franco Colapinto was immers gecrasht en dat was de redding voor raceleider Esteban Ocon en Max Verstappen.

Al de wagens keerden terug naar de pitlane en dat was vooral goed nieuws voor Esteban Ocon en Max Verstappen want ze mochten ‘gratis’ van banden wisselen.Nico Hulkenberg op zijn beurt kreeg de ‘zwarte vlag’ getoond omdat hij door de stewards geholpen werd om zijn wagen opnieuw ‘los te krijgen’.

Na een korte onderbreking ging de safety car opnieuw de baan op met de wagens achter hen. Iedereen klaar voor een ‘rollende herstart’.

Bij de herstart bleef Esteban Ocon aan de leiding van de race, voor Max Verstappen, Ocon slaagde er vervolgens zelfs in om geleidelijk aan weg te rijden van Verstappen.

Een minder goede herstart voor Lando Norris want bij het aanremmen voor bocht vier ging de Brit rechtdoor en daardoor verloor hij zijn positie.

Even later ging ook Oliver Bearman naast de baan en zelfs in de bandenmuur, Bearman was iets te enthousiast aan het jagen op Carlos Sainz. Bearman kon gelukkig wel opnieuw wegrijden.

Enkele ronden later crashte Carlos Sainz, ook de Spanjaard ging in de bandenmuur maar in tegenstelling tot Bearman zat Sainz zijn race er wel op.

De safety car kwam op de baan want de wagen van Sainz moest getakeld worden. Ocon mocht dus opnieuw een herstart maken voor Verstappen, zou hij opnieuw voor Verstappen kunnen blijven?

Esteban Ocon maakte aanvankelijk een zeer goede herstart maar bij het aanremmen voor de eerste bocht passeerde Verstappen Ocon en veroverde hij de leiding in de race.

Lando Norris op zijn beurt gleed rechtdoor in de eerste bocht en viel daardoor terug naar de zevende plaats. Max Verstappen reed vooraan op zijn beurt weg van Esteban Ocon.

Met nog 15 ronden te gaan reed Verstappen aan de leiding met bijna acht seconden voorsprong op Esteban Ocon, Pierre Gasly volgde op bijna vier seconden van Ocon. De twee Alpine-rijders voorlopig op het podium, dat zou een figuurlijke aardverschuiving in het kampioenschap bij de constructeurs kunnen betekenen.

In het middenveld kregen we intense strijd tussen Liam Lawson en Sergio Perez te zien. De twee streden met het figuurlijk mes tussen de tanden, Lawson bleef voor Perez maar de Mexicaan verloor zijn positie aan Lewis Hamilton.

George Russel vond met nog zo’n tien ronden te gaan echter aansluiting bij Pierre Gasly, zou de Brit dan toch nog het dubbel podium-feestje van Alpine gaan verknallen?

Max Verstappen won uiteindelijk op dominante wijze de race, voor Esteban Ocon en toch ook Pierre Gasly die het podium vervolledigde. Na elf races zonder overwinning slaagde Max Verstappen er eindelijk in om opnieuw te winnen, hij schreeuwde het dan ook uit over de boordradio.

Beide Alpine-rijders dus op het podium en ook daar werd er stevig gevierd en over de boordradio geroepen. Bij Alpine werd er stevig gevierd want dankzij de dubbele podiumplaats springt Alpine in het constructeurskampioenschap van de negende naar de zesde plaats.

In het rijderskampioenschap doet Max Verstappen door zijn overwinning en snelste ronde een schitterende zaak, Lando Norris geraakte immers niet verder dan de zesde plaats. Verstappen lijkt nu quasi zeker van de wereldtitel.