GP van China extra belastend voor de wagens

De GP van China lijkt zomaar één van de vele races op de kalender, maar niets is minder waar …
De organisatie van meerdere andere circuits zouden het best durven ontkennen. Volgens de Duitse renstal Mercedes GP beschikt het circuit van Shanghai in elk geval al over het langste rechte stuk dat in 2011 onderdeel uitmaakt van de sport. Vanaf bocht 13 trekt een recht stuk van maar liefst 1170 meter als een vuurpijl richting bocht 14. We mogen de vergelijking van 11 na elkaar liggende voetbalvelden heus niet als overdreven beschouwen.

Dit ene rechte stuk op zich is goed voor 21% van de totale lengte van het circuit. We spreken zonder twijfel over een recht stuk dat dus extra belasting op de wagen weet te creëren. Mercedes GP overloopt de mogelijke nadelen van het zeer snelle circuit van Shanghai.

De motoren:
De motoren zullen dit weekend gedurende zowat 17 seconden per ronde tot het uiterste gedreven worden, vol gas dus. Dat is 18% van de tijd die men vorig seizoen in China deed noteren op zaterdag. Enkel tijdens de GP van België blijft het gaspedaal net iets langer naar beneden. In Monaco blijft de pedaal het minst lang naar beneden gedrukt. Dat spreekt waarschijnlijk voor zich. Toch noemt Mercedes het circuit van Shanghai één van de minst veeleisende circuits op de kalender. Maar nu komen de details.

De zuiger binnenin de motor zal 12.000 maal van positie veranderen om uiteindelijk die peperdure achterwielen op het gewenste ritme te krijgen. De krukas bestuurt uiteraard niet enkel de zuigers en zal daardoor opvallend meer wentelingen maken. Maar liefst 24.000 wentelingen per ronde. In principe werden deze berekeningen zelfs nog maar voor een afstand van 2000 meter bepaald.

Bij het bereiken van het maximaal toerental zal de zuiger trouwens onrechtstreeks de versnellingen moeten aanspreken. Die versnellingsbak levert een acceleratie van maar liefst 81.000m/s2. We gaan nog iets verder want op het ogenblik dat het toerental ons van genot voorziet, zal de rijder 8,250G moeten verwerken. Gelukkig spreken we dan niet over bochten. De kleppen zien het ergst af tijdens de wedstrijd in China. In hoge versnellingen bekomen de kleppen namelijk een druk die 30 maal zo groot is als tijdens de verbranding op zich.

De motoren optimaal smeren:
De smeermiddelen van Petronas voor Mercedes GP zijn enorm betrouwbaar. Het zogenaamde Petronas Syntium zorgt ervoor dat lagers en andere bewegende onderdelen in de motor in goede conditie blijven bij het bereiken van hoge snelheden. De smeermiddelen gaan altijd door kanaaltjes die bij gewone wagens al snel opvallen. Bij de MGP W02 zijn die kanaaltjes net geen micrometer groot. Dat is dan één millimeter gedeeld door 1000. En dan zou je kanaaltje nog te groot zijn. Maf!

Frisse adem voor de motoren:
Bij het bereiken van 18.000 toeren zal de wagen 450 liter lucht gebruiken. Dat komt neer op 27.000 liter lucht per minuut.

Moet het nog gezegd worden dat een F1-wagen heel wat meer moet kunnen doorstaan dan een normale wagen voor op de straat?
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
image

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print