GP van de VSA: Voorbeschouwing

Het Formule 1 circus landt dit weekend op de legendarische Indianapolis Motor Speedway.

De 4.19 km lange baan bestaat uit 2 zeer uitéénlopende gedeeltes. Enerzijds het lange rechte stuk van start/finish dat vooraf wordt gegaan door de indrukwekkende banking. Dit is een gedeelte van de oval gebruikt in de Indy 500. Anderzijds is er het technische gedeelte dat op het binnenplein van de oval ligt. Dit gedeelte bestaat uit verschillende korte rechte stukken onderbroken door langzame en middelmatig snelle tot snelle wijde bochten.

De Formule 1 keerde in 2000 terug naar Indianapolis om de Verenigde Staten terug warm te maken voor de Formule 1. Tot nu toe zonder veel succes. Volgens veel fans en kenners is het infield gewoon te saai voor een boeiende race. Ook het Michelindebacle in 2005 heeft de reputatie van de Formule 1 in de Verenigde Staten misschien wel voorgoed beschadigd.

Een rondje op het circuit van Indianapolis

Het rechte stuk van start en finish is meteen ook het snelste gedeelte van het circuit. Met topsnelheden tot 330 km/u. Na het rechte stuk duiken de wagens het infield in met een chicane rechts links meteen gevolgd door een dubbele rechtse. Deze brengt de wagens op een klein recht stuk met een snelle rechtse bocht in 5e versnelling. Hard remmen voor een hairpin die meteen bij de exit verandert naar een bocht naar rechts. Zo komen we op het rechte stuk van het infield. Hier wordt een topsnelheid gehaald van 300 km/u. Dan volgt een rare bocht in 2e versnelling naar links. Een klein beetje accelereren in 2e versnelling en meteen weer terugschakelen naar 1e versnelling voor 2 op elkaar volgende haarspeldbochten. Eerst naar rechts en dan naar links. Beide worden genomen in 1e versnelling. Een kort recht stuk in 4e versnelling en een bocht naar rechts in 3e versnelling en de wagens zitten terug op de oval met één van de indrukwekkendste bochten van het F1-seizoen, de banking. Van hier tot het einde van het rechte stuk is het 15 seconden volgas. Een hele opluchting voor de rijders na het smalle en bochtige infield.

De weersvoorspelling voor het weekend

Zonnig en heet gedurende het hele weekend. Met op vrijdag 34°, zaterdag 38° en zondag zelfs 40°

Tijdschema voor de GP van de VSA in Belgische tijd

Vrijdag 15 juni 2007

Vrije training 1- van 16.00 tot 17.30 uur    
Vrije training 2- van 20.00 tot 21.30 uur  

Zaterdag 16 juni 2007

Vrije training 3- van 16.00 tot 17.00 uur  
Kwalificatie- vanaf 19.00 uur

Zondag 17 juni 2007  
Race- vanaf 19.00 uur  

Discussieer mee over de GP van de VSA op ons forum: http://f1journaal.edpnet.be/phpBB2/viewtopic.php?p=141287#141287