Max Verstappen heeft de GP van Duitsland gewonnen, een knotsgekke race. Op een moment dat de baan wat opdroogde gebeurde er heel wat: Leclerc spinde en moest opgeven, Hamilton deed hetzelfde maar kon wel verder, ook al verloor hij de leiding van de race. Er volgden nog heel wat incidenten, zoals een crash voor Bottas en nog een spin voor Hamilton. Uiteindelijk leek de Nederlander, die zelf ook spinde, het best om te gaan met de wisselende omstandigheden. Sebastian Vettel en Daniil Kvyat mochten mee op het podium.
STARTING GRID: GERMAN GP
Here's how the front of the grid is set for Sunday's German Grand Prix, with under an hour to go ߑ
There is plenty of rain in the air at Hockenheim ☔️
Who is your pick for a surprise podium finish? #F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/xFQbbtt2u4
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Bij de start van de F1-uitzending werd het al meteen duidelijk: de GP van Duitsland werd ineens een heel stuk spannender door de voorspelde regen. De regenkledij en paraplu’s werden bovengehaald en het publiek zette zich schrap voor een namiddagje F1 met rijders die het beste uit zich zelf moesten halen om hun paardenkrachten onder controle te houden.
15 MINS TO LIGHTS OUT ⏰
The preliminaries have been dominated by one thing at Hockenheim – rain! ☔️#GermanGP ߇ɰ߇ª #F1 pic.twitter.com/rn6WgFHTs3
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Met Max Verstappen – één van de weinige rijders die blij zal zijn met de regen – naast polesitter Lewis Hamilton ging de GP van Duitsland van start achter de safety car.
FORMATION LAP ߑ
It's almost time
The #GermanGP will start behind the Safety Car due to the wet conditions at Hockenheim#F1 ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/CCrZKdQBbI
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Na drie ronden achter de safety car en duidelijke berichten van de rijders dat ze klaar waren om te racen, ging de GP van Duitsland – dat ingekort werd naar 64 ronden – uiteindelijk van start vanop de grid, wat in het verleden een rollende start zou geweest zijn.
De openingsronde was een waar avontuur nadat beide Red Bulls niet goed wegkwamen, waardoor Bottas en Räikkönen plaatsen goed maakten naar positie twee en drie, respectievelijk. Beide Ferrari’s, die als tiende en laatste startten, konden ook meteen plaatsen goedmaken.
LIGHTS OUT!
The German Grand Prix is under way
Raikkonen up to P3 early on
Vettel up to P14 early on#GermanGP #F1 ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/7lu7uryumt
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Max Verstappen kon na de openingsronde de Alfa Romeo van Kimi Räikkönen opnieuw voorbij voordat Sergio Pérez spinde, waardoor de safety car terug de baan op kwam.
LAP 3/64
SAFETY CAR DEPLOYED
Sergio Perez is out after colliding with the wall ߒ¥
Multiple cars returning to the pits for intermediate tyres#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/doibw77DbH
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Een safety car op de baan betekent pitstops en heel wat rijders zochten de pits op voor intermediates. De rijders die kozen om niet te pitten en op de full wets te blijven – zoals Magnussen en Stroll – maakten de verkeerde keuze en vielen snel terug.
Lights out from amid the rain clouds ߑ ☔️#GermanGP ߇ɰ߇ª #F1 pic.twitter.com/tqINU1kB3f
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
De rijders die het meeste voordeel haalden uit de safety car waren beide Ferrari-rijders. Leclerc – die onderzocht werd voor het onveilig verlaten van z’n pitbox en Ferrari uiteindelijk een geldboete kreeg – ging naar plaats vier, terwijl Vettel naar plaats zeven ging. Ook de andere thuisrijder, Nico Hülkenberg, maakte heel wat plaatsen goed en reed als vijfde. Vooraan bleef Lewis Hamilton aan de leiding, gevolgd door teamgenoot Bottas en Verstappen.
LAP 13/64
Excellent start from Charles Leclerc, who is now P4 after starting P10
It's still a little bit slippy out there though ߑ#GermanGP ߇ɰ߇ª #F1 pic.twitter.com/DxR99uEzck
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Een tweede opgave was een feit op een moment dat het circuit begon op te drogen. Daniel Ricciardo moest zijn wagen aan de kant zetten nadat er rook uitkwam. Hij reed rond met z’n oudste krachtbron, wat uiteindelijk niet de juiste keuze bleek. Voor even was er een virtuele safety car, waardoor Charles Leclerc en Nico Hülkenberg een gratis pitstop konden afwerken. De Monegask was meteen drie seconden sneller dan leider Lewis Hamilton.
LAP 15/64
That's not spray
That's smoke coming from @danielricciardo's car ߘ¬#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/fxpQnZjLGp
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Ook al werd het steeds droger, bleef het opletten geblazen en dat bleek toen Sainz even van de baan ging en spinde op een strook van het circuit dat gebruikt wordt voor drag-races.
LAP 19/64
More trouble out on track and this time it's Carlos Sainz
He goes for a slide around the final turn but just about keeps his McLaren away from the barriers
He emerges in P15 #F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/FK9CwzlVzI
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Er waren dus voldoende voorbeelden om te besluiten dat regenbanden de juiste keuze was, maar toch maakte Haas en Kevin Magnussen de gok om over te schakelen naar zachte droogweerbanden. Een ronde later deden Ferrari en Vettel hetzelfde.
LAP 24/64
Those are slicks ߘ®@KevinMagnussen @HaasF1Team #F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/aiRFBRlUVl
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Die twee voorbeelden zorgden voor een kettingreactie, met het halve veld dat naar de droogweerbanden ging. Maar de baan bleek er nog niet klaar voor met heel wat spins. Na een spin voor Stroll deed Verstappen ook hetzelfde en dat was nog maar het begin voor heel wat chaos.
Lando Norris moest opgeven met een technisch probleem, nadat ook Charles Leclerc moest opgeven. Op de zachte banden had hij geen controle over zijn wagen en ging over dezelfde drag-race-strook zoals Sainz. Maar jammer genoeg kon de Monegask zijn wagen niet uit de muur houden.
LAP 28/64
Norris = OUT
He reports a loss of power and his race is over#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/29CfhU9SVV
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
LAP 29/64
Minutes after stopping for a set of slicks, Charles Leclerc's race is over
He crashes into the barriers and the Safety Car comes out
Huge drama here at Hockenheim#GermanGP #F1 ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/WFRXAx2utN
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Een ronde later kende leider Lewis Hamilton hetzelfde probleem als Leclerc. De Brit raakte de muur, maar kon wel nog verder en ging meteen de pits in, ook al deed hij dat niet volgens de regels. Hij ging langs de verkeerde kant van het paaltje bij het ingaan van de pitstraat. Het incident werd dan ook onderzocht, wat resulteerde in een tijdsstraf van vijf seconden voor de wereldkampioen.
LAP 30/64
And now it's race leader Lewis Hamilton's turn to find trouble
He spins off close to the pit lane entrance and loses some of his front wing ߑ
A lengthy pit stop sees him re-emerge down in P5
The Safety Car is still out #GermanGP ߇ɰ߇ª #F1 pic.twitter.com/ksPGzJe8mz
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Ondertussen was de safety car terug de baan op, waardoor iedereen de tijd kreeg om even op adem te komen en terug het overzicht over de race te krijgen. Max Verstappen, die nog spinde voor de incidenten van Leclerc en Hamilton, reed aan de leiding van de race, gevolgd door Hülkenberg, Bottas, Albon en Hamilton. Na de herstart wist Verstappen meteen een gat te slaan met de Duitser in zijn Renault.
LAP 34/64
GREEN LIGHT – Safety Car in, and we're racing again ߑ
1 VER
2 HUL
3 BOT
4 ALB
5 HAM
6 SAI
7 RAI
8 VET#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/PrCXucpnpS— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Hülkenberg verloor zijn tweede plaats al snel aan Valtteri Bottas en Lewis Hamilton, die eerder al voorbij Albon ging. Zo werd Max Verstappen, met een voorsprong van acht seconden, onder druk gezet door beide Mercedessen.
Make that P3
He's past Hulkenberg and sets off to chase down Bottas in P2 #F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/4KKKyQEoqs
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Nico Hülkenberg bleef in beeld, maar nu met een opgave, opnieuw op het drag-race stukje. Het is er zo vettig dat remmen problematisch is en de muur onoverkomelijk is. Alleen Kimi Räikkönen leek wel breed te kunnen gaan op dat stuk en toch zijn bolide onder controle te houden. Zo kwam de safety car opnieuw de baan op. Verstappen en Red Bull maakten de juiste keuze. De Nederlander ging voor een vierde keer de pits in voor nieuwe intermediates, terwijl zijn concurrenten dat niet deden.
LAP 40/64
Heartbreak for @HulkHulkenberg as he crashes into the barriers and can't recover ߒ
With a first F1 podium in sight, his race is over#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/cS8IybB7sT
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Met nog twintig ronden te gaan ging de safety car opnieuw de pits in. Met nieuwe intermediates wist Verstappen meteen een gat te slaan naar Bottas en Hamilton. Die laatste werd onder druk gezet door Alex Albon, waar Sainz van kon profiteren en naar plaats vier ging. Albon verloor heel wat plaatsen door zijn manoeuvre en viel terug naar plaats acht, na Sebastian Vettel. Eén ronde na de safety car-periode gingen heel wat rijders opnieuw de pits in voor droogweerbanden.
Voor even reed Stroll, die eerder al de gok maakte voor droogweerbanden, aan de leiding van de race, maar Verstappen kon al snel de leiding weer overnemen. Met nog vijftien ronden te gaan was het Verstappen op kop gevolgd door Stroll, Kvyat, Bottas, Sainz, Albon, Magnussen, Gasly, Vettel en Grosjean in de top tien.
13 LAPS TO GO
1 VER
2 KVY ߓ¸
3 STR ߓ¸
4 BOT
5 SAI
7 ALB
8 GASWOW#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/SQYMGKcxu6
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Hamilton, die zijn vijf-seconden tijdsstraf uitvoerde, viel terug naar plaats twaalf en maakte een tweede uitzonderlijke fout. Hij spinde in de eerste bocht en moest opnieuw naar de pits na een licht contact met de bandenmuur. De Brit viel dan ook terug naar de laatste plaats.
LAP 54/64
Another spin for Lewis Hamilton and more dicing with the barriers ߘ£
He manages to hold on but is currently down in P15#GermanGP ߇ɰ߇ª #F1 pic.twitter.com/omMMElUIqM
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Tot overmaat van ramp ging Valtteri Bottas ook van de baan, op exact dezelfde plaats als zijn teamgenoot, maar jammer genoeg voor de Fin was zijn race ten einde. De safety car kwam dan ook nog maar eens op de baan.
LAP 57/64: SAFETY CAR
The race goes from bad to worse for Mercedes ߑ
Valtteri Bottas' race is over as pushes beyond the limit in the race for the final podium place ߒ¥
Lewis Hamilton is down in P14#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/NYu9T6MNrA
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Wanneer de topteams fouten maken, dan liggen er veel punten op tafel voor de kleinere teams. Na raceleider Verstappen volgden Kvyat, Stroll en Sainz die met Sebastian Vettel gingen strijden om het podium. De spanning was te snijden.
Met nog vijf ronden te gaan ging de safety car terug naar de pits. Verstappen bleef aan de leiding, terwijl Vettel een mooi manoeuvre maakte en Sainz inhaalde. De Duitser ging ook voorbij Lance Stroll en stond zo op het podium. Een ronde later was Daniil Kvyat ook eraan voor de moeite. Vettel ging van plaats vijf naar twee, nadat hij helemaal achteraan op de grid startte.
LAP 63/64
Vettel passes Stroll to take P3
Seconds later Vettel passes Kvyat to take P2
Reminder: he started from P20 ߘ®#F1 #GermanGP ߇ɰ߇ª pic.twitter.com/gez3Mvqml3
— Formula 1 (@F1) 28 juli 2019
Zo won Max Verstappen een fantastische race, met Vettel en Kvyat op het podium. Een geweldige race met heel wat incidenten!
Uitslag GP van Duitsland:
1 Max VERSTAPPEN Red Bull Racing LEADER
2 Sebastian VETTEL Ferrari +7.333
3 Daniil KVYAT Toro Rosso +8.305
4 Lance STROLL Racing Point +8.966
5 Carlos SAINZ McLaren +9.583
6 Alexander ALBON Toro Rosso +10.052
7 Kimi RÄIKKÖNEN Alfa Romeo Racing +12.214
8 Antonio GIOVINAZZI Alfa Romeo Racing +13.849
9 Romain GROSJEAN Haas F1 Team +16.838
10 Kevin MAGNUSSEN Haas F1 Team +18.765
11 Lewis HAMILTON Mercedes +19.667
12 Robert KUBICA Williams +24.987
13 George RUSSELL Williams +26.404
Opgaves:
14 Pierre GASLY Red Bull Racing —
15 Valtteri BOTTAS Mercedes —
16 Nico HULKENBERG Renault —
17 Charles LECLERC Ferrari —
18 Lando NORRIS McLaren —
19 Daniel RICCIARDO Renault —
20 Sergio PEREZ Racing Point —
a:0:{}
Hoofditem op frontpagina
a:1:{s:9:”file_name”;s:42:”verstappen_duitsland_redbull_headline.jpeg”;}
Max Verstappen heeft een knotsgekke GP van Duitsland gewonnen, Sebastian Vettel reed van de laatste plaats naar de tweede plek op het podium, Kvyat vervolledigde het podium. Mercedes verknalde tijdens haar thuisrace haar eigen feestje.