GP van Europa: Voorbeschouwing

Circuit: Nürburgring
Plaats: Nürburg, Duitsland
Lengte: 5,148 km
Ronden: 60
Totaal: 308,863 km
Ronderecord: Michael Schumacher – Ferrari – 1’29.468

De Formule 1 strijkt dit weekend neer in Duitsland voor de Grote Prijs van Europa. Sinds Bernie Ecclestone vorig jaar besliste dat er maar 1 Grote Prijs per land mag georganiseerd worden, besloten de eigenaars van het Nürburgring circuit en die van het Hockenheimcircuit een beurtrol in te voeren tussen de 2 circuits. Een dispuut tussen 2 automobielclubs in Duitsland zorgde er voor dat de race op de Nürburgring niet officieel de GP van Duitsland mag heten. Vandaar dat de race verder gaat onder de naam GP van Europa.

De naam Nürburgring spreekt nog steeds tot de verbeelding van menig Formule 1-fan. Het was misschien wel één van de meest uitdagende circuits ooit in de Formule 1. Het bevatte officieel 176 bochten verdeeld over de 22.8 km van de Nordschleife en de 7.7 km van de Südschleife. Een groeiende zorg om de veiligheid van de coureurs stelde de geschiktheid van de Ring voor de Formule 1 ter discussie. Het vreselijke ongeluk van Niki Lauda, die bijna omkwam in zijn brandende Ferrari in 1976, betekende het einde van de Nürburgring als Formule 1-circuit.

Nu wordt dus gereden op de nieuwe Nürburgring. Dit circuit is veel minder spectaculair. Het is 4.5 km lang en ligt vlakbij de oude Nürburgring.In 1984 en 1985 werden hier 2 races gereden. Toen kwam er een korte pauze en keerde het circuit in 1995 terug als Grote Prijs van Europa en ook Grote Prijs van Luxemburg.

Het eerste gedeelte van het circuit werd enkele seizoenen geleden nog aangepast.

Een rondje op het Nürburgring circuit

De eerste bocht is meteen een hairpin die in 1e versnelling wordt genomen. Hij wordt gevolgd door een dubbele linkse, de Castrol-S. Een bocht naar rechts in 2e versnelling brengt ons terug op het oude circuit. We rijden richting Ford curve. Hiervoor wordt geremd tot 90km/u. De weg gaat nu bergafwaarts richting de dunlop hairpin, een trage 190° rechtse bocht. Deze kan best in 2e versnelling genomen worden. Normaal gezien is dit ook een mooie plek voor een inhaalmanoeuvre. De exit is zeer snel en een zachte links-rechtse knik brengt ons in 7e versnelling en met een snelheid tussen de 250 en 300 km/ u naar een zeer uitdagende bochtencombinatie. De RTL en Bit curve. De eerste is een linkse 90° bocht waar een snelheid van 145km/u gereden wordt. De laatste is een iets zachtere, maar nog snellere bocht naar rechts. Met volle snelheid over het rechte stuk, dat onderbroken wordt door de ITT knik. Deze zachte, supersnelle bocht naar rechts kan zo goed als volgas genomen worden. Aan het einde van het rechte stuk moeten de rijders weer stevig in de remmen voor de vedol-chicane. Eens de wagens hierdoor zijn is het op schakelen naar de Coca Cola curve. Dit is de laatste bocht van het circuit. Hij draait naar rechts en bij het uitkomen moet de rijder zover mogelijk over de curb om met volle snelheid richting de finishlijn te flitsen. 

Weersvoorspelling voor dit weekend

Het hele weekend is er kans op neerslag. Vooral op vrijdag, dan komen de temperaturen niet boven de 17°C. Op zaterdag neemt de neerslagkans iets af en stijgt de temperatuur tot 19°C.  Op zondag wordt het nog iets warmer tot 21° met nog steeds een kans op regen.

Tijdschema voor de GP van Europa

Vrijdag 29 juni 2007

Vrije training 1 – Van 10 tot 11.30 uur
Vrije training 2 – Van 14 tot 15.30 uur

Zaterdag 30 juni 2007

V

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on email
Email
Share on print
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Black Friday 2021Black Friday 2021