GP van Japan: Hamilton neemt optie op titel in apocalyptische race

Als een van de weinigen kon Lewis Hamilton de race, verreden in onmenselijke omstandigheden, zo goed als foutloos uitrijden. Zijn grootste tegenstander, Fernando Alonso, zette zichzelf buitenspel na twee derde race. De twee Finnen, Kovalainen en Raïkkönen, kleurden op het einde de strijd achter de Brit. Heikki kon Kimi juist achter zich houden. Deze tweede plaats is tevens zijn eerste F1-podium.

Het weer was nog erger dan op zaterdag. Charlie Whiting en zijn mensen besloten terecht de race achter safety car te laten starten. Echter, de regen en de mist werden er niet beter op. Na 20 ronden achter de SC gereden te hebben, gaf de wedstrijdleiding de race vrij en kon er geracet worden.
Vooraan waren de twee FerrariÂ’s echter al verdwenen. De roden kozen voor enkele vroege stops tijdens de SC. Van zodra er terug geracet kon worden, zouden ze de race met 1 of 2 stints kunnen afwerken. Felipe Massa werd nog bestraft voor inhalen onder geel tijdens de SC.

De eerste ronden van de ‘raceÂ’ waren op zijn minst hectisch: Wurz crashte en raakte Massa, Heidfeld had problemen in de eerste bocht, Sato en Button verloren tijdens een contact met anderen hun voorvleugels… Sutil stormde net als Raïkkönen door het pak en had na 6 ronden racen al de 9de positie ingenomen. Het meest verbazende was nog dat de derde plaats ingenomen werd door… een Toro Rosso, met Vettel achter het stuur. Dat de Duitser sturen kan wist de F1-goegemeente al, maar dit was toch wel onverhoopt voor het tweede Red Bull-team.

In tegenstelling tot de FerrariÂ’s hadden Alonso en Hamilton niet gepit tijdens de race. De stops verliepen wel vlekkeloos, maar op Alonso hadden ze een groot effect. Hamilton kwam net voor een peloton aangevoerd door Fisichella op de baan, Alonso er net achter. De regerend wereldkampioen had het er niet mee. Tijdens de SC had Hamilton hem al zitten jennen en nu moest hij de kloof ongewenst groter zien worden. Het kroop hem precies in het hoofd, want de normaal tragere Heidfeld kon hem in zijn BMW passeren. Nadat Alonso zelf een fout maakte, kwam ook Vettel, die pas gepit had, voorbij.
Niet veel later gebeurde voor de Spanjaard het ondenkbare. Plots stond hij naast de baan na te denken over wat zopas gebeurd was. Alonso maakte een van zijn weinige stuurfouten en crashte. De Safety Car kwam weer tussenbeiden.

Op dat moment leidde Hamilton de race voor Webber, Vettel, Liuzzi, Kovalainen en Massa. Red Bull had 3 wagens in de top 5 rijden, al was het niet voor lang. Vettel raakte onder gele vlag Webber en beiden moesten de wagen parkeren. Van 3 naar 1 in enkele seconden tijd. Een kleine fout met grote gevolgen. De Duitser had immers zijn eerste F1-podium kunnen behalen en STR zag 6 punten gaan vliegen. Liuzzi ging pitten en hierdoor namen Kovalainen en Massa de resterende podiumplaatsen in.
Felipe Massa was bij de eerste herstart achteraan begonnen en leek wel op weg naar een klungelrace. De Braziliaan herpakte zich fenomenaal en met nog 20 ronden te gaan reed hij op een podiumplaats. Raïkkönen was ook naar voren aan het stormen. Na de tweede herstart wist de Fin al snel Heidfeld en Fisichella te grazen te nemen. 5 ronden later moest ook Coulthard er aan geloven.

Met Massa op P3 en Raïkkönen op P4 leek het logisch dat men de Fin zou voorlaten; er was trouwens recent afgesproken dat Massa in dienst van Kimi zou gaan rijden. Felipe moest trouwens nog een pitstop afwerken. Raïkkönen nam zo de derde plaats over en maakte jacht op zijn landgenoot Kovalainen, die zijn eerste podium dichtbij zag. Maar het werd nog zeer warm. Kimi waagde enkele manoeuvers, maar maakte evenveel fouten. Uiteindelijk wist Kimi Heikki te passeren, maar Heikki pareerde in de volgende bocht. Raïkkönen moest vreden nemen met de derde plaats achter Hamilton en Kovalainen.
Coulthard eindigde als vierde voor Fisichella. Massa en Kubica vochten tot op de streep nog een, naar moderne normen, wild robbertje uit. Mass