GP van Mexico: Lando Norris wint op dominante wijze en grijpt de leiding in het kampioenschap

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Van op de polepositie is Lando Norris erin geslaagd om op dominante wijze de GP van Mexico te winnen. Charles Leclerc en Max Verstappen vervolledigden het podium. Oscar Piastri finisht na een moeizame inhaalrace op de vijfde plaats waardoor Lando Norris de nieuwe leider in het kampioenschap is.

Lando Norris had de polepositie veroverd met beide Ferrari’s meteen achter hem op de startgrid. Met een bijzonder lang recht stuk tot aan de eerste bocht was het uitkijken of Norris ondanks de veelbesproken ’tow’ die hij dan geeft aan de wagens achter hem aan de leiding zou kunnen blijven.

Het was een nerveuze start waarbij Lando Norris uiteindelijk aan de leiding bleef, beide Ferrari’s elkaar bedreigden en verschillende wagens naast de baan gingen en de eerste bocht afsneden.

Liam Lawson op zijn beurt had brokstukken opgepikt en moest een nieuwe voorvleugel komen halen. Uiteindelijk zat zijn race er al snel op.

Tijdens de beginfase van de race zagen we Lando Norris een kloofje uitbouwen op Charles Leclerc ook al deed die laatste zijn uiterste best om zo snel mogelijk te gaan. George Russell deed ondertussen uitvoerig zijn beklag over de boordradio over wat er tijdens de start allemaal in de eerste bocht was gebeurd.

In ronde 6 zagen we een intens gevecht tussen Max Verstappen en Lewis Hamilton. Allebei gingen ze uiteindelijk naast de baan maar het was Oliver Bearman die profiteerde en hen allebei voorbij ging richting P4.

Het was opnieuw de figuurlijke derde hond die met het been ging lopen, maar daarachter was het afwachten of de stewards Max Verstappen en/of Lewis Hamilton zouden bestraffen.

Uiteindelijk was het Lewis Hamilton die bestraft werd voor het niet gebruiken van de ‘verplichte escape-route’, het leverde Hamilton een tijdstraf op van maar liefst 10 seconden. Zuur voor Hamilton want Verstappen werd uiteindelijk niet bestraft en uiteraard was zijn verdedigend manoeuvre een gevolg van wat zich een bocht eerder had afgespeeld met Verstappen die toen zelf naast de baan had gereden.

Oscar Piastri was na zijn slechte start ondertussen begonnen aan een moeizame inhaalrace. Hoe ver naar voor zou Piastri nog geraken?

In ronde 24 kwam Lewis Hamilton binnen voor een bandenwissel maar voorafgaand daaraan moest de pitcrew van Ferrari minstens 10 seconden wachten omdat Hamilton zijn tijdstraf moest uitvoeren.

Twee ronden later kwam ook Oscar Piastri binnen, de Australiër moest nog steeds proberen om zoveel mogelijk plaatsen goed te maken en die inhaalrace mocht hij dus verder zetten op een ander setje banden.

Nico Hulkenberg op zijn beurt moest in ronde 28 opgeven, daarmee was hij na Liam Lawson de tweede rijder in de race die moest opgeven.

Carlos Sainz zijn wagen stuiterde in de pitlane terwijl hij onderweg was naar de pitcrew van Williams. Daardoor reed hij sneller dan de toegestane snelheid van 80 km/u en dat leverde de Spanjaard een tijdstraf op van vijf seconden.

Oliver Bearman haalde ondertussen Yuki Tsunoda in, dit tot dolle vreugde van zijn vader.

Om mooie gevechten en strijd te zien moesten we naar het middenveld en de achterhoede in de race. Deze keer was het Esteban Ocon in de andere Haas F1-bolide die een mooi inhaalmanoeuvre liet optekenen.

Wat meer naar voor zagen we George Russell achter Kimi Antonelli rijden en daarachter meteen ook Oscar Piastri. Mercedes gaf de opdracht aan Antonelli om Russell te laten passeren.

Helemaal vooraan controleerde Lando Norris ondertussen de race op erg makkelijke wijze. Norris had ondertussen een voorsprong van meer dan twintig seconden uitgebouwd op Charles Leclerc.

In ronde 48 zagen we Kimi Antonelli en Oscar Piastri tegelijkertijd de pits induiken voor een pitstop. De pitcrew van McLaren verrichtte beter werk dan die van Mercedes en daardoor geraakte Piastri voorbij aan Antonelli.

Vervolgens ging Piastri voorbij aan Esteban Ocon en Kimi Antonelli volgde dat voorbeeld.

Met nog zestien ronden te gaan leken de positie helemaal vooraan enigszins vast te liggen maar het was vooral uitkijken waartoe Oscar Piastri nog in staat zou zijn.

Oscar Piastri duwde het gaspedaal stevig in en zijn volgend doel was George Russell waarna hij ongetwijfeld ook Oliver Bearman in de Haas F1-bolide zou willen gaan halen.

Met nog elf ronden te gaan haalde Piastri daadwerkelijk George Russell in en de Australiër kon zijn pijlen figuurlijk gaan richten op Oliver Bearman.

Ook verderop het rijdersveld zagen we nog een mooi gevecht tussen Gabriel Bortoleto en Isack Hadjar voor de laatste punten.

Tegen het einde van de race zagen we nog enkele mooie gevechten op de baan. Max Verstappen naderde op Charles Leclerc voor de tweede plaats op het podium en Oscar Piastri op zijn beurt naderde op Oliver Bearman die bezig was aan een erg sterke race.

We kregen aan het einde van de race echter nog even een virtuele safety car. Die werd vlak voor het einde van de race opgeheven maar er veranderde niets meer aan de posities.

Lando Norris won dus voor Charles Leclerc en Max Verstappen. Oliver Bearman reed in de Haas F1-bolide op verrassende maar geheel verdiende wijze richting de vierde plaats terwijl Oscar Piastri na een moeizame inhaalrace als vijfde finishte.

Daardoor is Lando Norris niet alleen de winnaar vandaag maar ook de nieuwe leider in het kampioenschap bij de rijders. Opnieuw een serieuze tik dus uitgedeeld aan Oscar Piastri maar Norris loopt echter ook uit op Max Verstappen en dat is uiteraard ook belangrijk, al is Max Verstappen zeker nog niet uitgeteld in de titelrace.

1 Lando Norris McLaren 71 laps – 1:37:58.574s
2 Charles Leclerc Ferrari + 30.324s
3 Max Verstappen Red Bull + 31.049s
4 Oliver Bearman Haas + 40.955s
5 Oscar Piastri McLaren + 42.065s
6 Andrea Kimi Antonelli Mercedes + 47.837s
7 George Russell Mercedes + 50.287s
8 Lewis Hamilton Ferrari + 56.446s
9 Esteban Ocon Haas + 75.464s
10 Gabriel Bortoleto Sauber + 76.863s
11 Yuki Tsunoda Red Bull + 79.048s
12 Alexander Albon Williams + 1 lap
13 Isack Hadjar Racing Bulls + 1 lap
14 Lance Stroll Aston Martin + 1 lap
15 Pierre Gasly Alpine + 1 lap
16 Franco Colapinto Alpine + 1 lap
17 Carlos Sainz Williams + dnfs
Fernando Alonso Aston Martin DNF
Nico Hülkenberg Sauber DNF
Liam Lawson Racing Bulls DNF