GP van Nederland: Lando Norris wint op dominante wijze en deelt serieuze tik uit aan Verstappen en Red Bull

McLaren F1 team
McLaren F1 team

Zelfs een minder goede start weerhield Lando Norris er niet van om op dominante wijze de GP van Nederland te winnen. Geen vierde overwinning op rij voor Max Verstappen en veel Verstappen-fans verlieten als reactie daarop al vroegtijdig het circuit.

Uiteraard zaten de tribunes rondom het circuit van Zandvoort vol met Nederlandse fans die er allemaal waren om één en dezelfde rijder richting de overwinning te stuwen: Max Verstappen.

Verstappen had de boodschap begrepen want hij maakte een erg goede start en profiteerde van de minder goede start van Lando Norris om de Brit al voor de eerste bocht voorbij te gaan en de leiding in de race te veroveren, dit uiteraard tot dolle vreugde van het thuispubliek.

De rijder die zich tijdens de beginfase vooral in de kijker reed was Carlos Sainz. De Spanjaard reed in de Ferrari een erg sterke beginfase van de race en slaagde er achtereenvolgens in om Fernando Alonso en Pierre Gasly in te halen.

Ook Lewis Hamilton, die door een gridstraf nog wat extra naar achter moest vertrekken, probeerde enkele plaatsen goed te maken. In de Mercedes F1-bolide mocht dat normaal geen probleem vormen en ook de zevenvoudig wereldkampioen was bezig aan een goede races waarbij hij van op P14 op de zachte bandencompound uiteraard sneller was dan de wagens rondom hem.

Vooraan had Max Verstappen tijdens de beginfase van de race iets meer dan anderhalve seconde voorsprong op Lando Norris. Geen DRS dus voor Norris maar in zijn McLaren slaagde hij er tegen ronde vijftien in om een groot deel van zijn achterstand te dichten.

Norris voerde de druk bij Max Verstappen op en bij het ingaan van ronde 18 ging hij erg makkelijk voorbij aan Verstappen. Norris dus aan de leiding en in zijn McLaren probeerde hij om meteen Verstappen uit het DRS-venster te rijden. Na enkele ronden slaagde Norris daar ook in en dat leidde duidelijk tot frustratie bij Verstappen die zijn beklag deed over de boordradio.

Lando Norris slaagde er snel in om zijn voorsprong op Max Verstappen te vergroten. Verstappen deed ondertussen nog meer zij beklag over de boordradio.

Ondertussen probeerde Charles Leclerc al gedurende enkele ronden voorbij te gaan aan Oscar Piastri. Ondanks enkele inhaalpogingen lukte dat niet en Ferrari besloot daarop om Leclerc binnen te roepen voor een bandenwissel.

Max Verstappen probeerde in ronde 28 een zogenaamde undercut tegenover Lando Norris. Verstappen reed echter enkele seconden achter Norris en dat bood McLaren uiteraard de kans om af te wachten tot Verstappen zijn pitstop maakte om vervolgens pas te reageren.

McLaren reageerde inderdaad door Lando Norris een ronde later binnen te roepen. Teamgenoot Oscar Piastri nam vervolgens de leiding in de race over maar bij het opnieuw op de baan komen bleef Norris comfortabel aan de leiding voor Verstappen.

Oscar Piastri kwam op zijn beurt even later ook binnen en de Australiër viel terug naar de vijfde plaats in de race. Van de toppers had hij echter de nieuwste banden en het was dan ook uitkijken naar wat Piastri nog op die nieuwere harde banden zou kunnen bereiken.

In ronde 40 slaagde Oscar Piastri erin om George Russell in te halen en zo lag de Australiër opnieuw vierde in de race. Nu was het een kwestie van de kloof met Charles Leclerc te dichten en op zijn nieuwere banden mocht dat geen probleem zijn.

Wat verderop het rijdersveld zagen we opeens maar liefst vijf wagens vlak bij elkaar rijden. Spektakel in het middenveld.

Tegen ronde 46 had Oscar Piastri de kloof met Charles Leclerc grotendeels gedicht en kwam hij aansluiten bij de Monegask.

Piastri leek op weg naar een makkelijk inhaalmanoeuvre bij Charles Leclerc maar niets bleek minder waar. Gedurende verschillende ronden slaagde Leclerc erin om Piastri redelijk vlot achter zich te houden.

In de andere Ferrari won Carlos Sainz nog een positie toen George Russell alsnog een extra pitstop maakte. Een sterke race van Carlos Sainz en een goede strategie van Ferrari zorgde ervoor dat de Spanjaard op de vijfde plaats reed.

Ondertussen bleef Piastri proberen om Charles Leclerc onder druk te zetten maar ondanks zijn nieuwere banden slaagde Leclerc er ronde na ronde in om voor Piastri te blijven. Uiteindelijk slaagde Leclerc erin om voor Piastri te blijven en de laatste podiumplaats te behalen.

Lando Norris won uiteindelijk op dominante wijze de GP van Nederland, Max Verstappen finishte immers op zo’n twintig seconden van Lando Norris. Een stevige mentale tik die door Lando Norris en McLaren aan Max Verstappen en Red Bull werd uitgedeeld. Ook bij veel Verstappen-fans kwam het duidelijk hard aan want heel wat fans verlieten al vroegtijdig het circuit.

Binnen een week volgt er al de GP van Italië en bij Red Bull hebben ze duidelijk huiswerk want al vijf races op rij slaagden Max Verstappen en Red Bull er niet meer in om een race te winnen. Vooral in de strijd om het constructeurskampioenschap hakt dat er serieus in want McLaren nadert opnieuw op Red Bull in de wk-tussenstand.