GP van Singapore: Carlos Sainz wint en brengt einde aan ‘perfect seizoen’ van Red Bull

Ferrari
Ferrari

De Spanjaard Carlos Sainz is erin geslaagd om samen met Ferrari de dominante zegereeks van Red Bull dit seizoen tot een einde te brengen. Lando Norris en Lewis Hamilton vervolledigden het podium terwijl Max Verstappen na een moeilijke inhaalrace als vijfde finishte.

Carlos Sainz startte de race van op de pole en kende een goede start. De Spanjaard bleef aan de leiding van de race terwijl Charles Leclerc op de zachte bandencompound beter startte dan George Russell en de tweede plaats veroverde.

Yuki Tsunoda zijn race zat er al tijdens de eerste ronde op, de Japanner moest opgeven na een contact met Sergio Perez in de Red Bull. Binnen een week wacht Tsunoda zijn thuisrace in Suzuka. Perez verloor een plaats tijdens het begin van de race terwijl Max Verstappen tijdens de beginfase probeerde om enkele plaatsen goed te maken.

Tijdens de start van de race zagen we Lewis Hamilton rechtdoor gaan en Lando Norris en George Russell passeren. Hamilton reed rechts van de eerste bochtencombinatie maar gaf even later toch zijn positie terug aan Russell. Lando Norris hield hij wel achter zich en daarmee had Hamilton dus een plaats gewonnen.

Vooraan controleerde Carlos Sainz ondertussen de race met een kleine voorsprong op Charles Leclerc. Ferrari vroeg vervolgens om de kloof uit te breiden.

In ronde 19 kreeg Oscar Piastri van het team te horen dat er mogelijk een regenbui zat aan te komen. Op de regenradar leek de regenbui echter langs het circuit te passeren in plaats van over het circuit.

Een ronde later kregen we echter plots de safety car op de baan. Logan Sargeant was immers tegen de muur gereden en er lagen brokstukken op de baan.

Charles Leclerc liet een gat vallen tegen Carlos Sainz zodat er een dubbele pitstop kon plaatsvinden. Leclerc verloor echter nog steeds enkele plaatsen omdat hij door verkeer in de zogenaamde ‘fast lane’ niet meteen na zijn pitstop kon wegrijden.

Na de pitstops reeds Carlos Sainz nog steeds aan de leiding van de race, de twee Red Bulls bleven buiten waardoor Max Verstappen tweede in de race kwam te liggen. We kregen al snel een herstart en daarbij bleef Carlos Sainz zonder veel problemen aan de leiding van de race.

Na de herstart kon Max Verstappen op de harde bandencompound zijn positie niet lang handhaven. Op een nieuw setje banden slaagde George Russell er snel in om Verstappen te passeren. Ook Perez bevond zich enkele plaatsen verder in een gelijkaardige situatie en ook de Mexicaan verloor een positie. Op enkele ronden tijd verloor Verstappen op zijn harde bandencompound ook zijn plaats aan Lando Norris en Lewis Hamilton.

Halverwege de race reed Carlos Sainz nog steeds aan de leiding van de race. De Spanjaard controleerde het tempo, wat erop neerkwam dat hij het tempo eigenlijk drukte om de wagens achter zich dicht bij elkaar te houden. De bandenslijtage onder controle houden was duidelijk de boodschap. In Singapore een grote voorsprong bij elkaar rijden heeft weinig zin wanneer je weet dat er op ieder moment plots een safety car die voorsprong uit kan wissen.

Met het tempo dat gedrukt werd kregen we vooraan weinig strijd te zien maar wat meer in het midden en de achterhoede van het raceveld zagen we wel een strijd. Andermaal speelde Fernando Alonso daarin een hoofdrol.

Esteban Ocon profiteerde van een aanval van Fernando Alonso op Sergio Perez om achtereenvolgens Alonso en Perez te passeren. Even later ging ook Alonso uiteindelijk voorbij aan Perez. Perez en Verstappen kregen duidelijk de rekening gepresenteerd van zo lang door te gaan op de harde bandencompound.

Max Verstappen en Sergio Perez kwamen even later allebei dan toch binnen voor hun pitstop. Beide Red Bull vielen serieus terug maar stonden wel op de medium band. Welke inhaalrace zouden ze nog kunnen rijden?

Bij Red Bull hadden ze duidelijk gehoopt op een safety car-fase om zo een ‘goedkope pitstop’ te kunnen maken. Die kwam er frustrerende genoeg enkele ronden nadat Verstappen en Perez een pitstop gemaakt hadden. We kregen immers een virtuele safety car omdat Esteban Ocon met zijn Alpine stil was komen te staan.

Bij Mercedes besloten ze om van de virtuele safety car gebruik te maken om George Russell en Lewis Hamilton een pitstop te laten maken. Allebei werden ze op de medium bandencompound geplaatst.

Nadat we terug een groene vlag kregen verhoogde Carlos Sainz dan toch het tempo. De Spanjaard wist uiteraard ook dat Russell en Hamilton in de Mercedes op de medium band een bedreiging konden vormen. Allebei waren ze zo’n anderhalve seconde sneller dan Sainz.

Bloedsnel waren George Russell en Lewis Hamilton maar zouden ze nog op het podium geraken of ook nog aanspraak kunnen maken op de overwinning? Russell snelde voorbij aan Leclerc en daarmee lag de weg open naar een podiumplaats en zelfs eventueel nog de overwinning.

We kregen een superspannend slot van de GP van Singapore. George Russell reed immers richting Lando Norris en Carlos Sainz. De spanning viel te snijden, ook in de garagebox van Mercedes.

Met nog enkele ronden te gaan lag alles nog open. Wie zou deze race gaan winnen? Carlos Sainz, Lando Norris, George Russell of zelfs Lewis Hamilton.

George Russell zette een aanval in op Lando Norris maar Norris pareerde die aanval succesvol en dat was vooral ook goed nieuws voor Carlos Sainz.

In een bloedstollend slot zagen we beide Mercedes-rijders ongelooflijk veel druk uitoefenen op Lando Norris en Carlos Sainz. Vier rijders op een zakdoek maar in de allerlaatste ronde ging George Russell in de fout.

De Brit ging rechtdoor en greep zo niet alleen naast de overwinning maar ook naar een podiumplaats en punten. Lewis Hamilton profiteerde om zo alsnog op het podium te finishen.

Maar het waren Carlos Sainz en Ferrari die mochten zegevieren. De Spanjaard schreeuwde het uit over de boordradio. Sainz en Ferrari brengen zo de zegereeks van Red Bull dit seizoen tot een einde. Geen ‘perfect seizoen’ dus voor Red Bull.

Carlos Sainz en Ferrari bouwden een stevig feestje zowel onderaan als op het podium.

De Spanjaard kreeg ook hartelijke felicitaties van Lando Norris die in de McLaren als tweede op het podium finishte. Lewis Hamilton vervolledigde dus het podium terwijl Charles Leclerc nipt als vierde voor Max Verstappen wist te finishen.