“Gridstraffen in de F1 moeten dringend aangepast worden”

Ferrari
Ferrari

Er gaan steeds meer stemmen op om het systeem van de gridstraffen in de Formule 1 aan te passen. Enkele jaren geleden kwamen we soms tot gridstraffen van 40, 50 of zelfs meer gridplaatsen. Ondertussen werd het systeem aangepast maar ideaal is het nog steeds niet, zo bleek de voorbije races.

Tijdens het raceweekend in België was er onder andere commotie over de ‘beperkte’ gridstraf voor Charles Leclerc. Volgens de FIA maakten Ferrari en Leclerc gebruik van een achterpoortje in het reglement om een beperktere gridstraf te incasseren. Achteraf gaf de FIA toe dat het reglement voor interpretatie vatbaar was.

In Italië was het opnieuw prijs met bijna het halve rijdersveld dat een gridstraf kreeg. Vervolgens duurde het uren tot we een voorlopige startgrid kregen. Dit seizoen blijkt ook nog maar eens dat het einde van het seizoen halen met het maximaal aantal toegestaan exemplaren van de verschillende motoronderdelen bijna onhaalbaar is. Wat is het nut dan van die regel?

“Het toont dat de Formule 1 duidelijk nog eens moet nadenken over de twee à drie situaties waarin we ons iedere één of twee jaar bevinden,” aldus Carlos Sainz. “We moeten proberen om ervoor te zorgen dat we als sport gepast reageren, dat we de sport als prioriteit zien en het spektakel op een eerlijke manier plaatsvindt.”

Ook Mercedes-rijder George Russell vindt dat er aanpassingen moeten gebeuren, zeker met een recordaantal van 24 races volgend jaar op de F1-kalender.

“Het is een mes dat langs twee kanten snijdt. Uiteraard proberen we van de F1 een meer duurzame sport te maken, proberen we het aantal onderdelen en motoren dat we tijdens een seizoen gebruiken te beperken en er meer races mee te rijden,” aldus Russell.

“Maar we hebben dit seizoen drie motoren om 22 races af te werken. Ik weet niet hoeveel kilometers dat per motor is maar het is enorm veel.”

“Het is normaal dat er doorheen het seizoen problemen opduiken. Ik ben er zeker van dat iedereen daarover eens goed gaat nadenken.”