Guenther Steiner: “Het budgetplafond een probleem? Dan doe je als teambaas je job niet goed”

Haas F1 team
Haas F1 team

Volgens Haas F1-teambaas Guenther Steiner vormt het nieuwe budgetplafond gezien de oplopende kosten en erg hoge inflatie inderdaad een serieuze uitdaging voor de teams maar dat betekent volgens Steiner niet dat je nu plots de regels moet aanpassen.

Het budgetplafond zorgt er volgens Steiner voor dat de teams zich veel dichter bij elkaar bevinden en de eerste resultaten zijn dan ook al merkbaar.

“Alles wordt wat door elkaar geschud en komt dichter bij elkaar, zoals ik altijd heb gezegd zal er op de korte termijn niet heel veel veranderen maar zal op de middellange termijn alles dichter bij elkaar komen,” aldus Guenther Steiner.

“Maar dat betekent nog niet dat we het budgetplafond nu moeten aanpassen want het is momenteel goed voor het middenveld.”

“Je weet nooit wie best of the rest is. En ik denk dat als we doorgaan met het budgetplafond, met de regels die er nu zijn, dat alles nog dichter bij elkaar zal komen, ook in vergelijking met de topteams.”

Steiner haalt ook uit naar de topteams, waaronder ook Red Bull-teambaas Christian Horner, die ijveren voor het verhogen van het budgetplafond omdat ze anders zogezegd het einde van het seizoen niet zullen halen.

“Ik bedoel, je moet ervoor zorgen dat je het einde van het seizoen haalt. Ik heb geen job wanneer ik mijn baas vertel dat ik het einde van het seizoen niet haal. Dat is mijn job.”

“Dat is wat we moeten zien te doen, wanneer je het einde van het seizoen niet haalt dan krijg je volgend jaar immers geen geld.”

Volgens sommige teams lopen de transportkosten enorm hard op maar dat is volgens Steiner voor iedereen hetzelfde.

“Kijk naar de transportkosten, ik denk dat ze dit jaar met zo’n 3 miljoen euro zijn gestegen tegenover vorig jaar. Je kan het budgetplafond met drie miljoen euro verhogen omwille van de transportkosten, zoiets is eenvoudig om te controleren want alles wordt door de FOM gedaan.”

“Je kan niet zeggen dat je meer hebt uitgegeven want de FOM stuurt je de factuur van het transport. Alles is zeer transparant.”

“Wanneer volgend jaar de transportkosten naar omlaag zouden gaan dan kan je het controleren want het is een prijs per kilo. Alles is zeer eenvoudig te controleren. Wanneer ze dalen kunnen we het budgetplafond opnieuw met drie miljoen naar beneden doen.”

Bestel als eerste jouw exemplaar van de nieuwe F1-game F1 22 !
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer
Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print
Steun F1journaal.be en bestel via onderstaande banner Pre-Zomer Pre-Zomer