Hamilton: “Dit is het hobbeligste circuit waar ik al ooit op gereden heb”

Mercedes F1 team
Mercedes F1 team

Lewis Hamilton laat weten dat het circuit van Monaco er nog nooit zo hobbelig bijlag en dat heeft ook veel te maken met de nieuwe stijvere Mercedes-bolide.

Na de tweede oefensessie op vrijdag vonden we Lewis Hamilton terug op een twaalfde plaats, zes plaatsen lager dan zijn teamgenoot George Russell. De zevenvoudige wereldkampioen kwam bij zijn rondjes op de zachte compound wel vast te zitten in het verkeer, dat kan hij als verzachtende omstandigheid inroepen.

Het gespreksonderwerp in de Mercedes-garage was echter het stuiteren van de Mercedes-bolide dat beide rijders moesten ondergaan. Deze keer is dat echter niet het gevolg van porpoising maar eerder van de stijve karakteristieken van de nieuwe Mercedes.

“Ten eerste, dit is het hobbeligste dat ik het circuit al ooit geweten heb,” aldus Hamilton. “Het is waarschijnlijk het hobbeligste circuit waar ik al ooit op gereden heb.”

“Dus dat maakt het al moeilijk maar ten tweede is onze auto nogal… hij stuitert veel. Het is anders, het is een ander soort stuiteren dan dat wat we in het verleden hebben ervaren. Het is nu  ook tegen lage snelheid, dat heeft dus niets te maken met aero. Ik denk gewoon dat de hobbels op de baan het erger maken.”

George Russell sluit zich aan bij zijn teamgenoot en vertelde zelfs dat de voorwielen van zijn bolide van de grond kwamen bij het accelereren op bepaalde delen van het circuit.

“Zoals ik al zei, het is een ander soort stuiteren dan voordien, het is een ander gevoel. Er zijn misschien honderd hobbels op een recht stuk. Ik weet dus niet hoe het is voor de anderen, of zij al dan niet hetzelfde ervaren dan wij. Maar dit is de hobbeligste rit in een rollercoaster.”

Hamilton denkt met weemoed terug aan de vorige generaties F1-bolides als hij ze vergelijkt met de nieuwe exemplaren.

“Ik herinner nog van vroeger, tijdens mijn eerste jaar hier, dat we hier met een lichte, vlotte auto reden,” gaat Hamilton verder.

“Nu hebben we hier die superzware bolides, zwaarder dan ooit, en de rempunten zijn ook veranderd. Het is gek dat anno 2022 de circuits nog steeds niet vlak zijn nadat ze een nieuwe laag asfalt gekregen hebben, de technologie is nog steeds tegen ons.”

“Maar het is moeilijk om een goed rondje samen te stellen maar ik denk dat we toch wat verbeteringen hebben gemaakt. Het voelt ook niet echt slecht om een goed rondje te maken,  de grip is ook niet rampzalig.”

“Soms is het net dat je ogen uit je oogkassen dreigen te springen. Daar hebben we vannacht nog wel wat werk aan.”

“Zoals ik al voorzien had dacht ik niet dat we zo snel zouden zijn dan de Red Bulls of de Ferrari’s. Onze strijd bestaat er nu uit om voor de McLarens te blijven.”

Facebook
Twitter
WhatsApp
Email
Print