Hamilton en Button: samen voor de titel of tegen elkaar?

Op 4 februari zal McLaren in Berlijn de nieuwe wagen voorstellen. Ook is intussen bekend geraakt dat Hamilton de eerste zal zijn die achter het stuur van de nieuwe MP4-26 zal zitten bij de wintertest in Jerez. In Valencia zal men enkel nieuwe onderdelen testen op de oude MP4-25. Button neemt de 2e testdag in Jerez het stuur over. De rangorde onder de twee piloten in het team lijkt daarmee subtiel bevestigd, of niet?
McLaren heeft een nogal twijfelachtige reputatie als het er op aan komt correct in te grijpen bij conflicten tussen toppiloten die in dienst zijn bij het team. Denk maar aan de tijd dat Senna en Prost teamgenoten waren of nog niet zo lang geleden, Hamilton en Alonso. Hoe dat afgelopen is kunnen we ons nog levendig herinneren. Martin Brundle, zelf ex-McLaren piloot, waarschuwt nu dat een gelijkaardige situatie niet ondenkbaar is.

McLaren heeft twee ex-wereldkampioenen in huis, twee competitiebeesten die tot het uiterste willen gaan voor de zege. Button was de meest recente, 2009, tegenover Hamilton in 2008. Terwijl vooraf iedereen net het omgekeerde dacht, bracht Button het er nog zeer goed vanaf in zijn debuutjaar bij McLaren. Hij kon in het begin van het seizoen puike resultaten neerzetten, behaalde twee mooie overwinningen en kon eveneens lange tijd meestrijden voor het kampioenschap. Hij werd allesbehalve rond de oren gereden door zijn teamgenoot.

Hamilton had vorig jaar een ‘dipje’. Onder meer problemen op privé vlak, zoals de managementbreuk met zijn vader Anthony, waren daar mede oorzaak van. Na de rust van de winterperiode lijkt Hamilton terug volluit te willen gaan in het nieuwe seizoen. Het is ook hij die als eerste achter het stuur zal zitten van de nieuwe wagen in Jerez.

Dat McLaren is opgebouwd rond de figuur van Hamilton, is al lang geen geheim meer. De Engelsman gaat er dan waarschijnlijk ook van uit dat hij voor zijn positie binnen het team niets te vrezen heeft van Button. Dit jaar zal Button echter geen debutant meer zijn bij het team en heeft hij zijn waarde vorig jaar reeds bevestigd. Hij zal zich meer op zijn gemak voelen en waarschijnlijk ook Hamilton onder druk willen zetten als dat moet. Hoe Hamilton hier zelf mee omgaat, konden we vorig jaar al ervaren in de GP van Turkije.

Hamilton kon hier allesbehalve mee lachen en er waren niet veel woorden nodig om te begrijpen dat hij geen tegenstand van zijn eigen teammaat zou dulden. Nu lag de focus binnen het team vorig jaar nog op rivaal Red Bull en was de clash tussen beide heren snel voorbij, maar wat als blijkt dat McLaren weer voluit voor de prijzen kan gaan? Zal Button dan akkoord gaan met de tweede viool of zal hij voor zichzelf gaan rijden? In het tweede geval is een rampscenario zoals tussen Hamilton en Alonso niet ver af.

Brundle voegt er wel aan toe dat het waarschijnlijk zo een vaart niet zal lopen. Ze moeten eerst Red Bull nog bijbenen. Daarnaast lopen er ook nog een Vettel, Alonso, Webber, Schumacher, Rosberg, enz. rond. En als laatste maar niet onbelangrijkste zijn er ook nog de nieuwe regels, KERS doet zijn herintrede, verstelbare achtervleugels en de nieuwe Pirelli banden. Kortom, Lewis heeft nog heel veel werk als hij wereldkampioen wil worden, niet alleen met zijn eigen teamgenoot.

geschreven door Glenn Schreurs.
a:0:{}
Gewoon nieuwsitem
a:0:{}
image