Hebben de blauwe en rode lijnen op het circuit Paul Ricard een speciale functie?

Daimler Media
Daimler Media

Als er een ding is dat karakteristiek is voor het Circuit Paul Ricard zijn het wel de blauwe en rode lijnen in de uitloopstroken. Maar wist u dat die lijnen er met een bepaalde reden geschilderd zijn?

De GP van Frankrijk staat sinds 2018 weer op de kalender van het wereldkampioenschap Formule 1 en gaat door op het Circuit Paul Ricard in Le Castellet. 

Om als toeschouwer te kijken heeft het circuit een soort van psychedelisch effect door de blauwe en rode lijnen in de uitloopstroken die wel lijken ontworpen te zijn door The Beatles na een avondje uit met ‘Lucy In The Sky With Diamonds.’

Die bewuste lijnen zijn er echter geschilderd met een welbepaalde reden. Sinds de opening van het circuit in 1970 wordt veiligheid er steeds hoog in het vaandel gedragen en daar komen de bewuste uitloopstroken, ofwel blue en red zones, ook in beeld.

De geschilderde lijnen zijn vervangers voor de klassieke grindbakken en bestaan uit een mengeling van asfalt en wolfraam, het metaal waar het draadje in een klassieke gloeilamp uit bestaat. Daardoor ontstaat er iets als schuurpapier, met het blauwe deel dat minder abrasief is dan het rode deel, wat ervoor zorgt dat de bolides sneller tot stilstand komen. 

Als laatste redmiddel is er ook gekozen voor Tecpro, bestaande uit plastic, in plaats van een bandenmuur, iets dat we ook op veel stratencircuits terugvinden.

Doordat de lijnen de functie hebben om bolides af te remmen zijn de rijders ook meer geneigd om de track limits te respecteren want zo’n ruige strook betekent uiteraard een aanslag op de banden.